Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

Ruhatár egy hónapra - második felvonás

2017. október 24. - Divatjog Blog

A Ruhatár egy hónapra kihívás lényege és célja, hogy tisztán lássuk, hogy valójában mennyi ruhára van szükségünk. Mindezzel tudatosítjuk magunkban, hogy a divatnak igenis komoly hatásai vannak a bolygónkra és hogy az öltözködés területén is törekednünk kell a fenntarthatóságra (a témában írt korábbi cikkeink itt, itt és itt érhetőek el). A kihívással először a Holy Duck Blog kezdett foglalkozni, és úgy döntöttünk, hogy ebből mi sem maradhatunk ki. Tary Kata és Kovács Gerti voltak azok, akik vállalták, hogy egy hónapon keresztül számba veszik, milyen ruhákat és mennyit is viseltek. Ebben a cikkben a kihívás második felének tapasztalatáról mesélnek nekünk. Az első felvonásról itt lehet olvasni. 

838ee2eb-b19e-434d-96fd-eed517448683.jpg

Elsőként következzen Kata beszámolója:

Rájöttem ez alatt a 30 nap alatt, hogy a túlzsúfolt ruhásszekrény embertípusa vagyok. Aki ismer, az tudja, hogy imádok turizni és egyszerűen képtelen vagyok a boltban hagyni olyan darabokat, amik szinte ingyen vannak.

A túlvásárlás és a túlfogyasztás korunk egyik legégetőbb problémája. Nincs határ előttünk a megvehető ruhákkal, akciókkal kapcsolatban. Magam is ebbe a fogyasztási spirálba kerültem bele és az eszméletlen akciók, hihetetlen jó árú turik mind arra sarkalltak, hogy még akkor is megvettem egy darabot, ha tudtam, hogy már van belőle egy a szekrényemben, vagy most éppen nem férek bele, de bele fogok fogyni (ha-ha).

Ennek köszönhetően a szekrényem egy káosszá alakult az elmúlt évek alatt. Így ez a 30 nap sokat segített azt meglátni, hogy a második két hétben szinte ugyanazokat a darabokat vettem fel, mint az elsőn, és ha az ember egy ruhával kapcsolatban nem tud értelmesen válaszolni az „ezt a ruhát hova/mikor/mihez vennéd fel kérdésre?”, akkor jobb lesz minél hamarabb elengedni.

De vajon mihez kezdjünk azokkal a ruhákkal, amiktől meg szeretnék válni?

Amennyiben szeretnél valamennyi bevételt is szerezni a megunt ruháidból, akkor az egyik ilyen lehetőség a most már rendszeresen szervezett kirakodó vásárok, melynek egyik következő alkalma a Gardrób Közösség Ruhavásár 2017. október 29. napjára szervezett eseménye (itt), ahova elviheted megunt darabjaidat és az általad meghatározott áron tudod eladni őket. Illetve mindenkinek ajánlom az online értékesítési portálokat (a mindenki által ismert jófogás.hu, zsibvásár.hu, gardrobcsere.hu oldalakat, illetve az itthon kevésbé ismert, de az előzőeknél könnyebben kezelhető Let it go applikációt).

A profitorientált célok helyett mások életét is jobbá tehetjük a megunt ruháinkkal és felajánlhatjuk őket non-profit szervezeteknek, egyházaknak.

Továbbra is buzdítok mindenkit, hogy szálljon be a kihívásba, ha nem is dokumentálja képekkel, de legalább a ruhavásárlás-mentes 30 napot érdemes megtartani, és ha olyan ruhát találunk a szekrényünkben, amivel kapcsolatban a fenti kérdésre már nem tudunk választ adni, akkor „Let it go!”.

És Gertié:

Az egy hónap elteltével érdekes volt szembesülnöm azzal, hogy gyakorlatilag több, mint egy hónapot is kibírnék mosás nélkül, mert elegendő ruhám lenne ahhoz, hogy minden nap tiszta darabot viselhessek. A kihívás elején megfogadtam magamban, hogy biztosan lesz majd egy olyan nap, amikor felveszem kedvenc Britney Spears ...Oops, I did it again albumborítóját ábrázoló felsőmet, amit utoljára egyébként több, mint egy évvel ezelőtt viseltem. A harminc nap elteltével szomorúan nyugtázom, hogy újabb egy hónap telt el a "kedvenc" felsőm viselése nélkül, és bizony itt az ideje átértékelni és átrendezni a szekrényemet, mert rengeteg olyan holmim van, amit valamiért "szeretek", de egyszerűen hónapok, évek óta nem viselem. 

Azért is az érdekes szóval jellemezném a tapasztalataimat, mert mindig is tudatos ruhavásárlónak gondoltam magam. Előfordul, hogy hónapokig nem teszek szert semmilyen ruhaneműre, és mégis azt látom, hogy tele van a szekrényem, ugyanakkor a ruháim nagyjából 25%-át, ha nagyon engedékeny szeretnék lenni magammal, akkor azt mondom, hogy 35%-át szoktam hordani.

Igyekeztem nem csupán a ruhásszekrényemre korlátozni a ruhatáram felfedezését, hanem körülnéztem a kiegészítős dobozaimban és a cipősszekrényben is és az igazi megdöbbenés csak ekkor következett. Huszonnégy pár cipőm van összesen és ebből napi szinten általában egyet hordok: a kedvenc fekete tornacipőmet. A másik, gyakrabban használt lépőm, a futócipőm, amit pedig bele sem vettem a számolásba, ahogy a futóholmijaimat sem fedeztem fel újra az egy hónap alatt. Éppen ezért próbálkoztam, hogy fel tudok-e venni több és több lépőt az egy hónap alatt, de végül összesen négy, vagy maximum öt pár cipő fordult meg a lábamon.

Annak okán pedig, hogy a számok nem hazudnak és a szekrényemet mennyire használom ki, úgy döntöttem, hogy folytatom a kihívást és még egy hónapig nem szeretnék új ruhát és cipőt, még véletlenül sem vásárolni. Egyszerűen feleslegesnek érzem, hiszen nem is egy, hanem két szekrényem van telis-tele ruhadarabokkal. A megunt ruhadarabjaimat pedig átalakítom vagy eladományozom. Átalakításban még kezdő vagyok, adományozni pedig eddig csak vidéken adományoztam: Szegeden az újszegedi Csanádi utcánál a Vöröskereszt adománygyűjtőjében helyeztem el a már nem használt holmijaimat, míg Tatán a Diákotthont igyekeztem ilyen módon támogatni.

 

Katához hasonlóan én is buzdítanék mindenkit arra, hogy vegye számba, akár a kihívás keretében, akár csak úgy, hogy mennyi felesleges ruhadarabja, lábbelije vagy táskája lapul otthon és a már régen nem viselt, de még jó állapotú holmikat adományozza el, tegye ruhagyűjtő konténerbe, adja el, vagy alakítsa át. Amikor pedig vásárlásról van szó, érdemes még egyszer átgondolni, hogy az új szerzeményt hányszor viselnénk, valóban kihasználnánk-e és tényleg égetően nagy szükségünk van-e rá. 

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr6413038228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása