Minden, ami divat és minden, ami jog.

Az amerikai elnökválasztás és a divat közös metszete

2016. november 18. - Dr. Szabó Zsuzsanna

Az elmúlt időszakban mást sem lehet olvasni, mint újabb és újabb híreket, elemzéseket Trump kampányáról, valamint az Egyesül Államok elnökévé való megválasztásáról. De vajon mi köze lenne a Donald Trumpnak a divathoz?

Történetesen az, hogy legidősebb lánya, Ivanka Trump nagyon jelentős szereplő a divat világában: egy ruha-ékszer-és digitális ’lifestyle-influencer’ vállalkozást vezet, mely 2007 óta működik, és csak az előző költségvetési évben több mint 100 millió dollár bevételt generált. Olyan vállalatok forgalmazzák termékeit, mint a Nordstorm, Macy’s, Amazon, vagy Lord & Taylor.

ivanka-trump-republican-national-convention-1.jpg

Ivanka Trump a Republikánus Konvención (forrás: http://footwearnews.com)

A kampányidőszak nem lehetett könnyű sem a Trump családnak, sem pedig Ivanka Trump cégének, mivel apja politikai tevékenysége, sokakat felháborító nyilatkozatai nyomot hagytak lánya vállalkozásának jó hírnevén is: a Shannon Coulter által indított #GrabYourWallet mozgalom arra buzdítja a fogyasztókat, hogy ne vásároljanak többé azokban üzletekben, melyek Ivanka Trump márkáját forgalmazzák. A bojkott hatalmas támogatottságra tett szert, számos híresség is felkarolta, mint például Ben Cohen, a Ben & Jerry’s társalapítója, vagy Joyce Carol Oates, író, valamint Don Cheadle, színész is.

A mozgalmat tovább erősítette egy @shewhovotes nevű twitter-felhasználó, magát rendszeres Nordstorm vásárlónak mondó személy, aki nyílt levelében követelte az Ivanka Trump kollekcióját is forgalmazó cégtől, hogy ne árusítsa tovább a politikus lányának termékeit.

„Mivel beszédei a nőket, illetve az afro-amerikai, latin, zsidó, muszlim, és LGBT-közösségek tagjait is sértik, Trump kampánya elfogadhatatlan, és méltatlan a Nordstorm márkaértékeihez.” – írta levelében. Ivanka Trump brandjének helyzete azért is kínos, mert a márka fő célközönsége a dolgozó nők és anyák, akik nem éppen kifejezett támogatói Donald Trump politikájának.

A bojkott indulása óta jelentősen zuhant a márka forgalma. Ugyanakkor a brand egyik forgalmazójának nyilatkozata szerint nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy a forgalomcsökkenés a mozgalom hatása, vagy csak egy ideiglenes állapot. Maga Ivanka Trump azt nyilatkozta a botrányról, hogy a körülmények ellenére is jó számmal akad támogatója: „(....) én szeretnék milliókhoz, sőt, amerikai nők tízmillióihoz szólni, azokhoz, akiket a márka inspirál, és továbbra is szeretném közvetíteni azt az üzenetet, amit én hoztam létre.”

Ivanka Trump kétségkívül óvatosan kezeli Trump kampányában való szerepét: az apját tisztelő és támogató lány képét közvetíti, anélkül, hogy véleményt formálna állásfoglalásairól, politikai játékairól, ez által igyekszik brandje és a politika közé szilárd válaszfalat húzni, hiszen, ahogy nyilatkozta: „Mind a republikánusok, mind a demokraták vásárolják az Ivanka Trump termékeket.”

Ugyanakkor mégis van néhány kapcsolat Ivanka Trump márkája és az ő kampányban való jelenlétét tekintve. Ilyen volt például az az eset, amikor a Republikánus Konvención hordott ruháit és kiegészítőit – melyek természetesen egytől egyik Ivanka Trump termékek - a márka honlapján dokumentálta. A cég tehát a politikai gyűlés által szerzett figyelmet felhasználva buzdította a fogyasztókat arra, hogy ők is Ivanka Trump által viselt ruháihoz hasonló darabokat vásároljanak. A taktika be is jött, hiszen az eseményen viselt ruha kevesebb, mint 24 órán belül elfogyott.    

macys.jpg

Ivanka ruhájának mása a Macy's honlapján (forrás: http://www1.macys.com)

A kampányban játszott szerepe miatt összességében viszont nem szenvedett komoly károkat Ivanka Trump cége, és feltehetően, ha továbbra is elhatárolódik apja politikai tevékenységétől, és nem nyilvánít véleményt róla, ez így is marad. Rob Frankel, brand-szakértő véleménye is egybevág ezzel az állítással: „Nézzük meg Martha Stewartot, aki még börtönbe is került, és még ez sem jelentette brandjének halálát.”

Ami külön érdekesség, hogy Ivanka cipőkollekciójáról nemrégiben kiderült, hogy a termékek nagy része Kínában lett legyártva, nem éppen a legtisztességesebb körülmények között: a beszámolók szerint a kínai gyártó arra kényszeríti munkásait, hogy 16 órás műszakokban dolgozzanak, rendkívül alacsony fizetésért cserébe, melyet rendszeresen késve kapnak meg az ott dolgozók.

Ezek a kellemetlen hírek azonban eltörpülni látszanak ahhoz a botrányhoz képest, ami Ivanka Trumpot apja nyilatkozatai miatt lengi körül…

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr7511970683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.