Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

Made in China - betekintés a kínai védjegyjog furcsa világába

2016. december 27. - Dr. Szabó Zsuzsanna

A shanghai-i bíróság a napokban két kínai céget is arra kötelezett, hogy 3 millió jüant (mintegy 127 millió forintot) fizessen a BMW-nek, amiért hasonló védjegyet használtak, mint a híres német autógyártó óriás.

Az egyik alperes cég, Zhou Leqin azért lett elmarasztalva, mert a „Deguo Baoma Group Holdings Limited” néven került bejegyzésre, mely kínairól lefordítva a “German BMW Group Holdings Limited” megfelelője. A cég lajstromozott védjegye „BMN”, mely természetesen az eredeti BMW jól ismert logójára hasonlít kísértetiesen.

A másik alperes pedig egy divatcég, Chuangjia, melynek azért kellett fizetnie, mert az általa forgalmazott ruhákon, lábbeliken és táskákon a BMW –hez hasonló logó jelent meg.

Forrás: http://www.adweek.com/

A külföldi márkák számára mindig is komoly bonyodalmat okozott szellemi tulajdonjogaik védelme Kínában, nagyon sokáig ugyanis a bíróságok következetesen a kínai márkák javára döntöttek, holott az esetek túlnyomó többségében a hasonlóság egyértelmű volt, illetve az is nyilvánvaló volt, hogy külföldön jól ismert márkának jó hírnevét felhasználva igyekeznek eladni a rosszabb minőségű termékeiket a kínai cégek.

Az áttörést végül Michael Jordan mintegy négy évig folyó pere hozta, mely precedenst teremtett, és ennek az ügynek hatására tudta megvédeni jogait a BMW is. Jordan a Qiaodan Sports nevű márka ellen folytatott sokáig szélmalomharcnak tűnő pert, mivel indítványa alapján a kínai cég jogtalanul használta az ő kínaira fordított nevét, a „Qiaodan”-t. Ezen a néven vált ugyanis ismertté Jordan Kínában, az 1980-as években. A cég ráadásul 23-as a sportoló mezszámát is átvette, tehát a vásárlók számára tévesen azt a benyomást keltette, hogy maga Michael Jordan is közreműködik a cégben. Természetesen a márka arculata, valamint a védjegy, azaz a Jumpman logó is egy az egyben megegyezik az eredeti, amerikai verzióval.

Air Jordan vs Qiaodan

Forrás: http://www.chinaipmagazine.com

2012-ben Jordan indítványozta a kínai hatóságoknál, hogy vonják vissza a Qiaodan Sports védjegyét, ámde azok elutasították kérését, majd később a pekingi bíróságok is ugyanerre a döntésre jutottak. Indokolásuk szerint ugyanis a Jordan név egy meglehetősen gyakori név Amerikában, sokak használják e nevet, ráadásul a logó nem is tartalmazza azonosítható arcvonását a híres játékosnak, így a vásárlók nem tudták azonosítani a sziluettet Michael Jordanével, tehát semmiképp sem lehet félrevezető a hasonlóság.

Az ügy decemberben vett jelentős fordulatot, amikor a kínai legfelsőbb bíróság  végre Michael Jordan javára döntött, és megtiltotta a kínai cégnek Jordan nevének kínai megfelelőjét használni. E győzelmet beárnyékolja azonban a tény, hogy a bíróság megengedte, hogy a kínai cég Jordan kínai nevének latin betűkkel írt változatát használhassa, így a Qiaodan név (kiejtve: „Csi-o-dan”) ezentúl jogszerűen jelenhet meg a cég termékein.

Mint azt a fenti esetek jól mutatják, a külföldi vállalatoknak különös nehézséget jelent Távol-Keletre terjeszkedni és a köztudatba is igen erősen beleégtek a sokszor megmosolyogtató kínai védjegykoppintások. Gyakoriak az úgynevezett rosszhiszemű védjegybejelentések, mely annyit jelent, hogy a bejelentő egy már lajstromozott védjegyet jegyeztet be egy olyan országban, ahol a védjegy jogosultja nem lajstromoztatta védjegyét. Ez úgy lehetséges, hogy Kínában az ún. first-to-file rendszer van érvényben, tehát lajstromozott védjegyek élveznek előnyt. Így történhetett meg a fenti Michael Jordan-ügyben is az, hogy igaz, hogy Jordan márkája világszerte ismert volt, azonban Kína mégis előnyben részesítette a csak Kínában ismert Qiaodan-brandet, mivel az lajstoromozásra került az országban.

2015-ben viszont a kormány konkrét lépéseket tett a védjegyjog megreformálása ügyében, így magasabbra lett emelve a bíróság által kiszabható kártérítések összege a védjegybitorlások ügyeiben, gyorsabb lajstromozási eljárások, valamint különböző eljárások bevezetése a rosszhiszemű védjegybejelentések csökkentése érdekében.

Remélhetőleg ezen intézkedések meg is hozzák a kívánt hatásukat, és a jövőben az alábbiakhoz hasonló kínai knockoff-ok csak a viccoldalakon, és nem bírósági beadványokon lesznek viszontlátva.

Képek forrása: http://www.boredpanda.com/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr3412077019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ogli dzsí 2016.12.28. 21:49:23

Kinát és az egész fejlődő világot 150 éven keresztül kegyetlenül kizsákmányolta a nyugat, beleértve most már minket is.

A kinaiak nem hülyék, és most hogy már hadseregük is van szarnak a korrektségre.

amado 2016.12.28. 22:09:09

Fenébe, ha előbb olvasom a cikket, tuti, hogy egy Kine strandpapucsot kérek karcsira. Egyébként a jelenség nem újkeletű, az Adibas melegítő már 25-30 éve is hódított.

OkoskaTo:rp 2016.12.28. 22:17:21

Én vagyok vak, vagy a szerző, hogy a "Jumpman logó egy az egyben megegyezik"?

morph on deer 2016.12.28. 22:39:53

@OkoskaTo:rp:
Ugyanez a kérdés - kis kiegészítéssel:
Lehet, hogy csak elszámolta magát, és az egyben nem egy van..?

2016.12.29. 00:23:05

@ogli dzsí: a kínaiakat leginkább a kínaiak (főleg a gyűlölt és idegenszívű mandzsunak tekintett Qing-dinasztia) zsákmányolták ki, meg a japánok. De egy kínainak mindig jobban fáj, hogy volt egy az ország területéhez mérten minimális német gyarmatocska Qingdaoban, ahol épült is valami maradandó, mint az, hogy el voltak nyomva a saját uralkodóik által.

A kínaiak ma ott tartanak, ahol Japán az 50-es években vagy Tajvan a 70-es, 80-as években. Lassan ott is megszilárdul a jog, mert elkezdtek saját brandeket fejleszteni és azokat már ők is védeni akarják. Minden ország akkor kezdi komolyan venni a védjegyek, szellemi alkotások védelmét, amikor már a saját cégeiknek is van vesztenivalója ilyen téren.
A Jordan logó kínai verziója alig hasonlít az eredetire. Teljesen más testtartás, akit ez megtéveszt, az gyengeelméjű.

2016.12.29. 00:25:56

@OkoskaTo:rp: ezt a kérdést én is feltettem magamnak. Ha ezek hasonlítanak, akkor semmilyen emberi sziluettet nem lesz megengedett logókban, mert mind "egy az egyben megegyezik" ezzel. Hisz emberi sziluett!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.12.29. 08:03:08

@ogli dzsí: zsákmányolta a faszom,kizsákmányolják ők saját magukat

Bicepsz Elek77 2016.12.29. 09:05:45

Gondolom az USa kotmany gyakorolt nyomast igy-ugy a kinai legfelső birosagra...

Bicepsz Elek77 2016.12.29. 09:09:32

@karandash:
Azsianak azon reszen(Kina, Japan, Korea) nem az epuleteknek van erteke, hanem a helynek(Japanban foleg). Szóval nem evszazadokra epitkeznek, mint a kontinentalis Európában.
Az atom bomba emiatt is pusztitobb volt

ymel 2016.12.29. 09:19:40

Nincs baj a kinaiakkal. A copyright nyugati talalmany. Egy jellegzetesen nem individualista gyokerekkel rendelkezo tarsadalom ertetlenul nez erre a fogalomra. Egyszeruen nem a kultura resze. Mint a tolerancia, rasszizmus stb fasza vivmany sem. Nana, hogy masolnak.

Dr. Szabó Zsuzsanna 2016.12.29. 09:27:04

@OkoskaT:rp @karandash: A teljes mondat így szól: "Természetesen a márka arculata, valamint a védjegy, azaz a Jumpman logó is egy az egyben megegyezik az eredeti, amerikai verzióval." Igazatok van, kicsit félreérthető lett a vége, hiszen nyilván az ugró ember sziluettjei más pozícióban vannak. Viszont ha a két brandet megfigyeljük, szerintem nem túlzás azt mondani, hogy egy az egyben megegyezik a kettő. Íme egy kép, ami a hasonlóságot elég jól szemlélteti: www.thatsmags.com/uploads/galleries/images/AJQ.jpg
Köszönjük az észrevételt! :)

midnight coder 2016.12.29. 09:42:48

Na ja. Szar ügy, hogy egyre nehezebb úgy megélni, hogy fogod a kínai zoknit, ráteszed a márkajelet és adod négyszer annyiért mint neked a kínai. De vigasztaljon a tudat, hogy még vagy 10 év és az európaiak másolják majd a kínai védjegyeket.

midnight coder 2016.12.29. 09:44:45

@Bicepsz Elek77: És legalább olyan pusztító volt anno Tokió bombázása gyújtóbombákkal: egy olyan városban ami nagyrészt fából és papírból épült.
süti beállítások módosítása