Minden, ami divat és minden, ami jog.

Régi-új vonal a magyar divatban: WINK

2017. június 22. - Divatjog Blog

Beszélgetésünk során a Wink képviseletében megjelenő lányok - Németh Emese, kreatív szakmunkás (sic! :) ), Grábits Ágota és Macovei Kitti tervezők - nem csak a saját véleményüket osztották meg velünk, hanem minket is megkérdeztek arról, hogy mit gondolunk az üzleteikről, magáról a Wink újjászülétéséről és hogyan lettünk szerelmesei az új kollekciójuk darabjainak, ugyanis nekik kiemelten fontos a feedback termékeikről, szívükön viselik a munkáik sorsát. Megkérdezték azt is, hogy mit gondolunk a weboldalukról, az értékesítésről, melynek kapcsán Zsuzsi lelkesen beszámolt a Fashion Street-i boltban dolgozó eladó zseniális marketing érzékéről, hogyan hagyta magát rábeszélni élete első Wink cipőjére.

kepatmeretezes_hu_dsc_3770_1.jpg

Grábits Ágota, Macovei Kitti és Németh Emese

Célunk az volt, hogy ne kifejezetten high fashion árkategóriájú termékeket hozzunk létre, hanem a cipők árban elérhetőek legyenek és ehhez hálistennek a Wink egy nagyon jó alapot tud már biztosítani azáltal, hogy rég bejáratott márkáról van szó, több partnerrel országszerte és lehetőségünk van Európa több pontján is gyártani, modellenként több száz darabot. Ami azért nem mindegy, mert a gyártás során a technológia elkészítése is külön költséggel jár, ami több száz tételes, darabonkénti rendelés esetén nem annyira megterhelő és könnyebb infrastruktúrálisan is létrehozni bármi újat.

A cég jelenleg 25 éves, és úgy lett sikeres, hogy a redszerváltást követő áruhiány és piac megnyílása által elsőként a Wink importált Kínából lábbeliket, melyek messze jobb minőségűek voltak, mint az akkori kínálat az országban. Ez volt a Wink első generációja, a sportos vonal, olcsó cipők, melyben körülbelül másfél éve történt egy generációs váltás: Wei Xiang átadta fiának, Zifengnek az üzletet, mely gyökeresen megváltoztatta a márkát: divatérzékeny, stílusorientált vonalat akart készíteni a Winkből. Magyar tervezőket keresett, építészekkel is kollaboráltunk az üzletek enteriőrjének kialakítása során, tekintettel arra, hogy Zifeng építészként végzett. Ez az új, fiatalos vonal, melyet a minimalista, letisztult design jellemez leginkább.

kepatmeretezes_hu_dsc_3762.jpg

Folyamatosan próbáljuk elválasztani a régi, kínai vonalat az európai, prémium vonaltól, azonban ez sokszor nem egyszerű. Egyrészt, mert a Wink még a régi, kínai cipőit a mai napig például egy-két ukrán nagykerben hamisítják is, - melyből per egyébként nem lett, vagy legalábbis nem tudunk róla, viszont ez mutatja, hogy márka értéke még a "régi" Winknek is van, csak nem szeretnénk, hogy az új, dizájnosabb koncepciót megcélzó közönségünk ezzel azonosítsa a Winket, hiszen merőben más a két vonal. Másrészről még mindig küzdünk a Winkkel kapcsolatos előítéletekkel, pont a fentiek miatt, és bár lehet egyszerűbb lett volna egy teljesen új márkát kreálni az újgenerációs Wink termékeknek, a vezetőség mégis ragaszkodott ahhoz, hogy a 25 év alatt felépített Wink fennmaradjon, csupán új utakat akartak nyitni.

Habár ezt a sztorit nehezebb eladni, nehéz kilépni a skatulyából: először általában szkeptikusak a vevők, viszont miután megismerkednek a termékekkel, mindig pozitív a csalódás.

Elárulták, hogy nagyon sokat kell dolgozni azon, hogy ez a pozitív csalódás megtörténjen, de ez felfogható izgalmas kihívásként. „Ami például látványos változást hozott, hogy elkezdtük forgalmazni termékeinket a Borgo üzleteiben is, és a vásárlók- látva cipőinket olyan márkák mellett, mint pl. Vagabond vagy Geox, sokkal kevésbé voltak bizalmatlanok.

Remélhetőleg a régivonalú Winktől sikeresen elhatárolódhatunk a különböző nagynevű magyar tervezőkkel végzett kollaborációk során: például Csalár Bence által jutott el a divatérzékenyebb réteghez, Vágó Réka kollekciója még egy hónapja jött ki, korai még következtetéseket levonni."

A gyártás során nagyon sok mindenre oda kell figyelni, milyen technológiával, milyen anyagból készüljön az adott modell: "termékeinknél a kényelem központi szempont, a tervezés során készített prototípusokat a saját lábunkon teszteljük, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a gyártóval, hogyan kéne finomítani a modellen, hogy majd végül általában kb. 2-3 verzió tesztelése után megszülethessen a tökéletes, üzletekben kapható darab.

A gyártás egyébként Európa több országában zajlik, nem tudunk mindent egy helyen előállíttatni, mivel a beszállítókkal nem állunk közvetlen kapcsolatban, illetve az anyagbeszerzéssel nem foglalkozunk, ezt a gyártókra bízzuk. Néha viszont, ha mi látunk valahol egy anyagot, ami megtetszik, szólunk nekik, hogy abból szeretnénk az adott darabokat készíttetni.

kepatmeretezes_hu_dsc_3766.jpg

Jogi kérdésekkel csak érintőlegesen találkozunk, például az évek során elsajátítottuk, hogy gyerekcipő milyen anyagból készülhet kizárólagosan, de ezek belénk ivódnak előbb-utóbb. A gyártókkal kötött szerződéseinknél ügyelünk arra, hogy belekerüljön a klauzula, hogy a gyár nem tüntetheti fel referenciaként sehol a cipőinket, ugyanis volt egy elég kellemetlen esetünk, mikor az egyik gyár a weboldalán az általunk tervezett cipőt referenciaként tüntette fel, és azt gyakorlatilag bárki meg is rendelhette.” Ebből sem lett komoly jogvita, de tanultunk az esetből.

Egyediség révén kitűnni a divatpiacon komoly feladat, a cipőknél pedig hatványozottan nehéz a helyzet: egyszer például megálmodtunk egy cipőt, heteket dolgoztunk rajta, aztán szembe jött pár nappal később Pinteresten. Valószínűleg van egy kollektív tudata a dizájnereknek így gyakran megesik, hogy hasonló termékeket tervezünk egymástól teljesen függetlenül. A lábbelik terén különösen nehéz újítani is, hiszen a cipő felépítése nagyon kötött (sarok, talp, felsőrész, stb.), és ha valaki nagyon extravagáns cipőt dob a piacra, az mindig rizikós: egyrészt lehet, hogy eladhatatlan, és az is előfordulhat, hogy nem véletlenül nem alkottak még olyan lábbelit, mert a viselése felér egy kínzással.

kepatmeretezes_hu_dsc_3769.jpg

Bár inkább a fekete színű cipők a legkelendőbbek, igyekszünk kísérletezni a színekkel: alapvetően a koncepció a minimál, letisztult, modern, stílus, viszont egyre bátrabban dobjuk fel színekkel őket és kipróbálunk extrémebb fazonokat is.

Ami a kísérletezés egyik hátránya, hogy jelenleg nagyon sok, talán túl sok cipőnk van piacon, azonos fazonok, színekkel együtt kb. 80-100, amit mi szeretnénk lecsökkenteni 40-re, mivel jobb a vásárlóknak is egy letisztult egységes kép.

Ugyanakkor jelenleg még magunk is keressük a saját hangunkat. Még nem teljesen kiforrott, egységes a mi, illetve az új Wink stílusa sem, viszont sok szabadságot kapunk a kísérletezésre, mely nem csak számunkra fantasztikus, de a vásárlók pozitív visszajelzései is mutatják, hogy az alkotói szabadság megléte elképesztően fontos, főleg azért, mert a márka így tudja hitelesen megszólítani a célközönségét."

- Kovács Gerti és Szabó Zsuzsi

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr1512612181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shitgun 2017.06.23. 10:24:48

Legszutykabb telepi prolimárka, még a putrisoron is kínos. A teszkósajátmárkásnak is fényévekkel nagyobb presztízse van. Ezt tényleg megveszi valaki?

xtlight 2017.06.23. 12:21:24

Ez ugyanaz a Wink, ami a piacokon kezdett kínai trágyahányó sportcipőkkel? Ígéretes :D

"az üzletek interiorjének kialakítása során" Titkos vágyam, hogy aki írásra adja a fejét, előbb megtanul magyarul.

Dr. Kovács Gertrúd 2017.06.23. 13:14:13

@xtlight: Remélem, egy nagyon picit közelebb kerültél ehhez az álomhoz és köszi, hogy szóltál, hogy lemaradt az ékezet. :) Már amennyiben ez volt az egyetlen problémád az adott, kiragadott részlettel.
Szép napot és kellemes hétvégét,
KG.

xtlight 2017.06.23. 15:20:49

Ninc solyan szó, hogy interior, legalábbis magyarul. Ha lenne, akkor is úgy kellene toldalékolni, hogy interiorjának. De írhattál volna enteriőrt, boltbelsőt, berendezést stb. , amik létező magyar szavak. Nem ez a gond. A gond, hogy a márkanév nem cseng jól annak, aki a 90-es évek elejéről már rendelkezik cipővásárlási tapasztalattal.