Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

Ez lefotózta, ez felhasználta, a Forever 21 és az Urban Outfitters pedig eladta mind

2017. július 28. - Dr. Szabó Zsuzsanna

Nemrég érkezett be a New York-i kerületi bírósághoz Danny Clinch, világhírű fotós keresetlevele, mi szerint a Forever 21 és az Urban Outfitters jogtalanul használta fel a fotós képeit. Egyik közülük a Rolling Stone magazin címlapján is megjelent Tupac Shakurról, ami egyben minden bizonnyal a rapperről valaha készült legismertebb fotó.

Alperesként nem csupán a fenti két fast fashion cég lett megjelölve, hanem nyakig benne van az ügyben a Bioworld Merchandising (a szóban forgó pólók gyártója) és a Planet Productions (a cég, mely felhasználta Tupacról készült képeket), valamint Amaru/AWA Merchandising (Tupac jogkezelője védjegy és képmáshoz való joga tekintetében) is.

image.jpg

Kép forrása: vanityfair.com
Fotós: Danny Clinch

A felperes keresetlevelében leírta, hogy miután elkészítette a képeket, rövidesen regisztrálta is az amerikai szerzői jogi hivatalnál a művekre vonatkozó jogait előírásszerűen, és hivatalosan 2002 januártól kezdve érvényes a regisztráció. A kép elkészültekor egyébként még nem volt igazán befutott Tupac, de a fotós már a képek megkomponálásakor ügyelt arra, hogy ha egyszer a rapper berobban a köztudatba, ezek a fotók alkalmasak legyenek akár a Rolling Stone címlapjára való megjelenésre is, tehát nem véletlen, hogy hivatalos úton is dokumentálta, hogy ő a képek alkotója.

A Time magazin interjúja a legendás fotóssal

Hozzá kell tenni azonban, hogy – mint hazánkban is – a szerzői jogi védelem nem lajstromozáshoz kötött (ellentétben a védjegy- vagy szabadalmi oltalommal), hanem a szellemi tulajdonjog legteljeskörűbb védelmét élvezi a szerző a művére nézve, annak elkészültének pillanatától. A regisztráció „csupán” teljes bizonyító erővel támasztja alá e tényt, hogy ki, és mikor készítette el a művet, így – ha jogvitára kerül sor, e tény igazolására a dokumentum felhasználható.

Ilyen eljárás létezik egyébként hazánkban is, az ún. önkéntes műnyilvántartás. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál kell a szerzői jogi jogosultnak benyújtani egy formanyomtatványt, illetve 5000 forint szolgáltatási díjat fizetni. Érdemes tehát igénybe venni e szolgáltatást, mivel az ez úton kézhez kapott közokirat bizonyítja, hogy a nyilvántartásba vett mű az akkori tartalommal létezett.   

De térjünk vissza Clinch ügyéhez. A keresetlevélben felvázolt tényállás a következő: 2011-ben az Amaru/AWA (Tupac jogkezelője) a Planet Productions-nek engedélyt adott arra, hogy felhasználják a képeket termékeiken, mindazok ellenére, hogy a szerzői jogi jogosult, azaz Clinch erre semmiféle megbízást, engedélyt nem adott a feleknek a keresetlevélben elmondottak szerint. Azt pedig mondani sem kell, hogy a két cég között létrejött szerződésben Clinch neve nem kerül még említésre sem. 

A közös jogkezelés intézménye egyébként elég gyakori azokban az esetekben, amikor a szerzők maguk nem tudják ellenőrizni saját műveinek felhasználását, illetve maguk a művet felhasználni kívánóknak sincs lehetőségük személyesen felkeresni a szerzőt az engedély beszerzése miatt. Ilyenkor a szerző megbíz egy jogi személyt (jelen esetben ahogy Tupac, vagy aki az ő szerzői jogainak jogutódja, az megbízta Amarut), amely jogosult eljárni az ő nevében.

A keresetlevélben viszont nem csak a jogkezelőt, hanem a Tupac-képek felhasználóját is hibáztatja a felperes, hiszen az egy dolog, hogy úgy lépett fel előtte az Amaru, mintha jogosult lenne szerződni vele, azonban nem járt el kellő gondossággal az ügyben, nem járt utána, hogy valóban jogosult-e ilyesmire az Amaru (vagy utánajárt ugyan, de vétek lett volna egy ilyen lehetőséget elszalasztani…).

A per tárgya: a hírhedt Tupac-pólók
Forrás: consumermediallc.files.wordpress.com, artsy.net

A Planet Productions, megkapva az engedélyt Tupac jogkezelőjétől, a gyanúsnak mondható körülmények ellenére megadta a megbízást a Biowordnek, hogy gyártson le néhány ezer pólót a képek felhasználásával, valamint hozza őket forgalomba. Így kerül képbe, és végződik a jogsértő láncolat a Forever 21 és az Urban Outfitters-el: a Bioword e két fast fashion óriásnak adta el a szóban forgó pólókat, ők pedig nekünk, vásárlóknak, akik mit sem sejtve vásárolhattuk meg e termékeket, okozva ezzel Danny Clinch-nek - elmondása szerint - cirka 600.000 $ (mintegy 166 millió magyar Forint) veszteséget.

Bírósági tárgyalásra még nem kerül sor, de kíváncsian várjuk a fejleményeket, melyről természetesen beszámolunk az olvasóknak, bár a helyzet elég egyértelmű, amennyiben Clinch tényleg nem adott felhatalmazást Tupac jogkezelőjének, hogy eljárjon az ügyben. A kérdés csak az, kinek a felelősségét állapítja meg a bíróság?

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr1412622531

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2017.07.30. 17:51:29

Nem értem ezt a tupak hisztit mind a mai napig. Bűnöző volt. Mit kell futtatni?
süti beállítások módosítása