Minden, ami divat és minden, ami jog.

A hidzsáb berobbant a divat világába

2017. július 31. - Dr. Tary Katalin

halima.jpg

Forrás: www.hollywoodreporter.com

A hidzsáb – mint az arab kultúra egyik legmeghatározóbb ruhadarabja – elindította divatkarrierjét. Olyan élvonalban lévő márkák kollekciójába sikerült beférkőznie, mint a Nike, az American Eagel vagy a Dolce & Gabbana.

A hidzsáb sportruházati karrierjét a Nike karolta fel. A márka márciusi bejelentése szerint a 2018-as tavaszi kollekciójukban a hidzsáb sportolóknőkre tervezett változata is szerepel fog. Ezzel a Nike az első olyan sportruházatot gyártó cég, amely globálisan teszi elérhetővé a terméket a professzionális sportolónők számára.

Bár a sporthoz alkalmas hidzsáb már régóta jelen volt a piacon, azonban a Nike által 13 hónapon keresztül fejlesztett „Pro Hijab” kifejezetten a versenyszerű sportolónők számára nyújt megoldást, mivel egy olyan rugalmas, könnyű anyagból fogják gyártani a terméket, amely minden muszlima fejére megfelelően tud majd illeszkedni.

httpwww_normmag_compro-hijab-nike.jpgForrás: www.normmag.com

A muszlim sportolónők közössége már több alkalommal jelezte a sportruházatot gyártó cégek felé, hogy a termék hiánya akadályozza őket a jobb teljesítmény elérésében. Ezt az elmaradást kívánja a Nike pótolni. A jelentősége e lépésnek az, hogy mindezt egy amerikai cég vállalta magára.

Sok kritika érte a Nike-t, mind a muszlim ruházat melletti kiállása miatt, mind pedig azért, mert az egyenlőség és az elfogadás jelszavai alatt a jelen felfokozott politikai és társadalmi helyzetet kihasználva akar hasznot húzni a hidzsáb piacra dobásával (tudniillik a sportolókra tervezett hidzsáb már évtizedek óta hiánycikknek számított, a Nike mégis mostanra időzítette a termék megjelenését).

Abban azonban egyetértenek a kritikát megfogalmazó muszlim sportolónők, hogy még akkor is, ha nem tudnak azonosulni a kapitalista mamutvállalat politikájával, azt mindenki elismeri, hogy a Nike az egész világot lefedő kínálatával biztosítja a termék elérhetőségét, amelynek köszönhetően egyre több alkalommal teszi láthatóvá a muszlim sportolónőket és egyre több muszlima előtt nyitja meg a professzionális sportolóvá válás lehetőségét.

ywvcjidfsccwvnk-800x450-nopad.jpg

Forrás: www.change.org

A fennmaradó problémát az jelenheti, hogy sok sportszövetség szabályzatában tilalmazott a verseny során a fejfedő viselése. A FIBA (a Nemzetközi Kosárlabda Szövetség) is ezek közé tartozott idén májusig, amikor – valószínűleg a Nike-val kötött szponzori megállapodásnak is köszönhetően – módosították a szabályzatukat és idén október 1-től lehetővé teszik, hogy a muszlim sportolónők hidzsábot viseljenek a meccsek során.

A 2017-es év nem csupán a hidzsábnak kedvez, hanem az azt viselő modelleknek is. A Nike termékének bemutatásával egyidejűleg debütált Halima Aden a new york-i és a milánói divathéten. A kenyai menekülttáborban született 19 éves lány ezek után villámgyorsan a divatvilág fő arca lett és ma már az IMG Models első hidzsábot viselő modellje. Júniusban pedig ő lett az első hidzsábot viselő modell, aki a Vogue magazin címlapján szerepel.

halima-aden-vogue-arabia-june-2017-00.jpgForrás: www.designscene.net

Aden úgy érzi, hogy az a feladata, hogy lerombolja a muszlim nőkkel szembeni sztereotípiákat, félreértéseket. Elmondása szerint „a muszlimoknak több pozitív történetre van szükségük”, illetve azt kívánja sugározni a fiatal lányok felé, hogy az ember nem csak félmeztelenül lehet szép.

Ezt a gondolatmentet közvetíti – az online vásárlásnak és a szociális médiának köszönhetően elterjedő – „modest fashion” (visszafogott divat) elnevezésű divatirányzat, mely egyszerű, hivalkodásmentes és a szigorú vallási előírások mellett is hordható, de mégis divatos ruhákat kínál. A muszlim nők körében pedig egyre nagyobb az igény a visszafogott termékekre. Ez kifejezetten a fiatal korosztályra igaz, akik hitük megélése mellett szeretnének divatosak is maradni.

models-comp-rt.jpgForrás: www.stylist.co.uk

Ezt a piaci potenciált ismerete fel a Nike, illetve az olyan nagy nyugati divatcégek, mint pl. a  DKNY, Tommy Hilfiger, Oscar de la Renta, Zara, Mango vagy a H&M, akik pedig örömmel merítik ki a muszlim fogyasztók vásárlóerejét.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr8112693229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.