Minden, ami divat és minden, ami jog.

Teréz anya és a divatjog - avagy egy szári védjegyjogi története

2017. augusztus 04. - Dr. Kovács Gertrúd

Pár héttel ezelőtt robbant a hír, miszerint Kalkuttai Szent Teréz, ismertebb nevén Teréz anya híres ruhaviselete, a puritán, három kék csíkkal ellátott fehér szári védjegyoltalomban részesül, jogosultja pedig Teréz anya szerzetesrendje, a Szeretet Misszionáriusai. Könnyen felmerülhet a kérdés: egy szárit mégis hogyan és miért lehet védjegyként lajstromoztatni?

924b761502dd45d7f2e96f45f0497c85.jpg
Kalkuttai Szent Teréz, forrás: Pinterest

Az indiai illetékes szerv már tavaly ősszel lajstromozta a szárik között igen puritánnak számító, fehér, a szegélyénél három kék csíkos szárit mint a Szeretet Misszionáriusai védjegyét, csak a rend még nem hozta ennek tényét nyilvánosságra - egészen ezidáig. A lajstromozás időpontja egyébként egybeesett Teréz anya szentté avatásának idejével.

Teréz anya, hivatalos nevén Kalkuttai Szent Teréz a római katolikus egyház egyik legismertebb személye - természetesen az egyházi elöljárón, a pápán kívül. 1950-ben alapította a Szeretet Misszionáriusai szerzetesrendet, 1979-ben béke Nobel-díjat kapott, a kalkuttai szegényekért folytatott munkája vitathatatlan, az egész emberiség fejet hajt áldozatos munkája előtt. 2003-ban II. János Pál pápa avatta boldoggá, 2016. szeptember 16-án pedig Ferenc pápa szentté.

A divatvilágban már nem egyszer előfordult, hogy különböző mintájú ruhadarabokat védjegyként lajstromoztat egy-két márka, vagy elég az Adidas-ra gondolnunk, akik saját három csíkjaik szellemi tulajdonai védelméért már többször bírósághoz fordultak, a védjegy lajstromoztatásának indoka merőben eltér a jelenleg megszokottól. A márkák valószínűleg 99%-a arra használja védjegyét ugyanis, hogy azzal saját márkáját differenciálja a piacon szereplő többi portékától, valamivel kiemelje azt, de a megkülönböztető funkció mellett kiemelkedő még a versenyeszközként való használata. A Szeretet Misszionáriusai ezzel szemben Kalkuttai Szent Teréz egyik utolsó kívánságát kívánják a védjegy lajstromoztatással teljesíteni: Teréz anya azt kívánta meg a rendtől, hogy sem nevét, sem pedig a rendét nem használhatják kereskedelmi célokra. 

Ennek a célnak pedig a jelen eszköz tökéletesen megfelel, hiszen aki másnak a védjegyét a jogosult engedélye nélkül felhasználja, védjegybitorlást követ el és felhívható a tiltott magatartás abbahagyására. Teréz anya nevével történő "kampányolás" egyébként egyáltalán nem újkeletű. A szerzetesrendnek pro bono dolgozó kalkuttai ügyvéd a BBC-nek elmondta, hogy volt már arra is példa, hogy egy romániai pap adományokat gyűjtött a rend nevében és egy bank Indiában Teréz anya nevét viselte - természetesen teljesen jogosulatlanul.

d27a8a2adcf78d7d06b525e7e63e7633.jpg

A Szeretet Misszionáriusainak szárija, forrás: Pinterest

Az még ugyanakkor nem tiszta, hogy miként lehet majd a védjegyoltalmat fenntartani, hiszen jelenleg is rengeteg online felületen érhető el a "híres Teréz anya szári", és egy indiai divattervező szintén a BBC-nek elmondta, hogy nincs azzal semmi kifogásolható az indiai divatvilágban, ha egy szárit védjegyoltalomban részesítenek, főleg, ha megvan abban az egyediség azon foka, amely tényleg azonosíthat egy márkát, vagy esetünkben éppen egy szerzetesrendet.  

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr4612718176

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Teréz Anya, vagy Apa? 2017.08.05. 15:17:44

Teréz Nyanyus: Az emberek haláltusáját kéjes örömmel átélő szadista nőtől való idézést semmilyen közösségi oldalon ne lájkold és ne továbbítsd! Amit nagy valószínűséggel a propagandagépezete írt neki. Csak egy bűn ronda nő volt, akihez amúgy sem nyúl...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.