A brit divatipar nemzetközi és multikulturális volta mindig is üde színfoltja volt a divatvilágnak, és egyben ez a tényező adja annak fő erősségét is. A munkaerő diverzitása segít a sokkal kreatívabb ötletek kigondolásában, megvalósításában, hiszen többféle látásmód érvényesül a közös munka során. Kérdés azonban, hogy a 2016. június 23-i Európai Uniós tagságról tartott népszavazás eredménye mennyiben változtat ezen a struktúrán, és vajon más lesz-e a brit divatipar a kilépés után?
Forrás: Flickr
Természetesen nem volt kérdés, hogy a divatszéfra a maradásra tette a voksát: a British Fashion Council felmérése szerint majdnem 500 megkérdezett tervező mintegy 90%-a nyilatkozta azt, hogy nem szeretne kilépni az Európai Unióból. Az eredmény azonban nem a tervezőknek kedvezett, és egy bizonytalan irányba sodorta a brit divatvilágot, s csak spekulálni lehet, mi fog történni a jövőben.
A Brexit megvalósulása kapcsán sokan olyan rémképeket vetítettek elő, mint például a kilépéssel London Fashion Week-nek befellegzik. Ugyanakkor e meglehetősen vészjósló hozzáállást enyhítik azok a tények, hogy a divatipar mögött számos rendkívül befolyásos politikai szereplő áll, akik készek megvédeni az iparág kedvező helyzetét. Theresa May miniszterelnök, hogy csillapítsa az aggodalmakat, a London Fashion Week kezdete előtti este adott sajtótájékoztatón kiemelte a divatipar brit gazdaságban betöltött kulcsfontosságú szerepét:
„A Brit divat óriási jelentőséggel bír az országunkban, hiszen csaknem 28 mililárd fonttal járul hozzá a brit gazdasághoz, és majdnem 900 000 munkahelyet teremtett… A kisebb start-up vállalkozásokon át a nemzetközi divatházakig egyaránt - a divatipar összes vállalkozásának hatalmas szerepe lesz a Brexit sikerének biztosításában. Az Európai Unióból való kilépésben rejlő lehetőség kiaknázása a mi erőnket fogja növelni, (…) és fel tudunk építeni egy igazságosabban működő gazdaságot, ami mindenkinek kedvező lesz, nem csak néhány kiváltságos számára.”
Bár egyelőre még csak találgatni lehet a Brexit hosszú távú hatására, az bizonyos, hogy a népszavazás eredményének köszönhetően jelentősen növekedett az forgalom a brit divatcégeknél. A hirtelen meggyengült font által remek befektetési lehetőséggé vált az euróval, dollárral, vagy akár jüannal való fizetés, ennek következtében tehát elképesztő forgalmat generál az online vásárlás. London számára ez remek hír, mint a világ legjelentősebb e-kereskedlmi gócpontjának, hiszen olyan vállalatok központjai találhatók ott, mint Net-A-Porter, ASOS, vagy akár a Boohoo.
A font hirtelen gyengülésének legnagyobb nyertese kétségkívül az ASOS lett, hiszen köztudott, hogy vásárlói csaknem kétharmada külföldi.
Forrás: http://www.followthesteps.net/
Az ASOS, mint a legnagyobb brit online divatcikk-forgalmazó felület becslései szerint még úgy is kifizetődő lesz a Brexit hatása, hogy a font gyengülése miatt magasabbak lettek az anyagbeszerzési árak, mivel a termékinek alapanyaga főként pamut, és annak értéke széles körben dollárban van meghatározva.
„A fontban megadott árak jelenleg mind az amerikai, mind az európai vásárlóknak olcsóbbnak tűnik.” nyilatkozta Nick Beighton, az ASOS vezérigazgatója.
A legnagyobb érdeklődés a kínai vásárlók részéről volt a brit divatcikkekre nézve: számos kínai média hirdeti az olvasóknak a „fantasztikus brit árzuhanást”, olyan tartalommal, mint „A font értékcsökkenése azt jelenti, hogy ugyanannyi jüan többet ér Nagy-Britanniában. A klasszikus Burberry kabát például 13,757 jüanba (kb. 582.000 Ft) került volna. De a Brexit napján már 12,203 jüanért (kb. 517.000 Ft) megvásárolhatod.”
Bár a Brexit hosszú távú hatása még nem látható, mégis sokan bizakodók a brit divatipar jövőjét tekintve. Sokak szerint a Brexit hosszú távon tovább erősíti London, mint a divat egyik fővárosának státuszát. A „brit brand” felé tanúsított hirtelen megnövekedett érdeklődés lehetőséget nyújt a „Made in Britain” termékeknek nemzetközi szintű erősödésére.
Ugyanakkor hosszú távon nagyban függ a brit gazdaság, és ez által a brit divatipar jövője attól, hogy a politikusok milyen kilépési feltételekről állapodnak meg. Rengeteg olyan munkajogi rendelkezés van életben ugyanis, melyet átírhat a brit kilépés, és kérdéses lesz az uniós polgárok jövője is az országban, nem beszélve a nemzetközi divatcégek határokon átnyúló együttműködéseiről.
Ezzel kapcsolatban megnyugtató Anya Hindmarch tervező nyilatkozata: „az olaszországi beszállítónk külön e-mailben kiemelte, hogy mindenképp eltökéltek a jövőbeni közös munkát illetően, és hogy igyekeznek lobbizni a kormányuknál, hogy változatlanul működjön a két ország közt a kereskedelem.”