A Télapó, vagy nálunk a Mikulás szó hallatán nagyjából mindenkinek ugyanaz a pocakos kedves, ősz szakállú, piros ruhás idős bácsi jut eszébe. A torontói Yorkdale bevásárlóközpont azonban 2014-ben újragondolta ezt a klasszikus télapó-figurát, és lecserélte a jól megszokott karaktert egy fiatalabb, csinosabb és persze divatosabb imidzsre.
A szerepre Paul Masont kérték fel, és az 2014 és 2015-ös karácsonyi időszakban vele találkozhattak és készíthettek a vásárlók közös fotót is. A ’Fashion Santa’ karaktere óriási népszerűségre tett szert, számtalan selfie készült vele, beleértve Justin Biebert személyét is.
Paul Mason, mint Fashion Santa
A kép forrása: www.thestar.com
A problémák az idei szezon előtti nyáron kezdődtek el, amikor is a bevásárlóközpont felkereste újra Masont a Fashion Santa szerep ügyében, azonban idén nem kaptak a modelltől semmiféle visszajelzést.
Mivel Mason nem volt elérhető, akadt egy másik jelentkező a pozícióra: az idei kampányhoz Adam Martinra esett a Yorkdale választása, aki egyébként 2013-ban Toronto legjobban öltözködő férfiének választott a Toronto Life magazin.
Adam Martin, mint az új Fashion Santaként
A kép forrása: http://www.ctvnews.ca/
A modellcsere sokakban felháborodást keltett, és természetesen az eredeti Fashion Santa sem hagyta szó nélkül az ügyet. Annak ellenére ugyanis, hogy Adam Martin lett az új Fashion Santa, Paul Mason továbbra is ragaszkodik ehhez a névhez a közösségi médiafelületeken.
A botrányra a bevásárlóközpont csupán annyit reagált, hogy a karakter nem áll semmiféle szellemi tulajdonjogi oltalom alatt, különben is a Fashion Santa, mint koncepció a Yorkdale ötlete volt.
Ezzel azonban ellent mondanak azok a tények, melyek szerint Mason 2015. december 22-én a kanadai szellemi tulajdonjogi hivatalhoz fordult és szerzői jogi védelmet igényelt a Fashion Santa karakterére.
A történetet tovább bonyolítja, hogy az Oxford Properties Group Inc. (a Yorkdale-t irányító cég) igényt jelentett be védjegyoltalomra, ugyancsak a Fashon Santa, valamint Yorkdale Fashion Santa nevekre, ráadásul Mason pedig két héttel később ugyanerre a névre fordult a hivatalhoz védelemért.
A védjegyek még nem kerültek jóváhagyásra, tehát még egyik sem került lajstromozásra, de mivel a Yorkdale kérelme érkezett be hamarabb, így ő lesz a jogosult, amennyiben szabályszerű a kérelmük, Mason ugyanakkor jogosult megfellebbezni a döntést, és töröltetni a bevásárlóközpont védjegyét.
Bár még nem került bíróság elé sem az ügy, már elkezdődött az esélyek latolgatása a téma szakértői által.
John Simpson, szellemi tulajdonjogi szakjogász szerint lehetséges az is akár, hogy annak ellenére, hogy Mason szerzői jogi védelmet élvez a Fashion Santa karakterére, a bevásárlóközpont ettől függetlenül is megszerezheti a védjegyoltalmat rá.
Mason szerzői jogi védelme is igen gyenge lábakon áll, annak ellenére, hogy a kanadai szerzői jog is védelmet nyújt karaktereknek: egy név ugyanis nem elég ahhoz, hogy valakit egyéni karakterré tegyen. Amennyiben pedig csak egy névről van szó, a védjegyoltalom a lehetséges szellemi tulajdonjogi védelmi forma.
Bármi is legyen az ügy kimenetele, annyi bizonyos, hogy a jogvita nem az alapján kerül majd elbírásra, hogy melyik félnek jutott először eszébe a Fashion Santa koncepciója, sokkal valószínűbb, hogy azon fog alapulni a döntés, hogy milyen jogviszonyban volt a két fél egymással, amikor a Yorkdale Masont alkalmazta. Így tehát kérdés az, hogy vajon Mason egy független szerződő fél volt-e, aki az ő brandjének szolgáltatását nyújtotta a bevásárlóközpontnak, vagy pedig ő csupán a Fashion Santa karakterét megelevenítő személy, akit a Yorkdale arra használt fel, hogy általa reklámozza magát a fogyasztóknak?
A jogvita kimenetele nehezen jósolható meg, de amint valamilyen újdonság kerül nyilvánosságra az ügy kapcsán, beszámolunk róla.
Egyébként Kanadán kívül a világ többi táján sem teljesen ismeretlen a Fashion Santa koncepciója, ámde jogi relevanciával nem rendelkezik a fenti ügy szempontjából, mivel a kanadai szerzői és védjegyjogi védelem nem nyúlik tovább az ország határán.
Idén például a Lidl rukkolt elő egy igen meredek kampánnyal, mely száműzi a Mikulást és a helyébe Santa Clara (Santa Claus női változata)
Az Egyesült Államok egyik plázája pedig öt évvel ezelőtt népszerűsítette magát Santa Baby-vel, akinek maximum ruhájának színe emlékeztet a Mikulásra, de ez sikerét nem hátráltatta, hiszen óriási népszerűségnek örvendett a főként női vásárlóközönség körében.
A kép forrása: https://www.thestar.com
Az ausztráliai Central Mall a Hipster Santa karakterének létrehozásával növelte jelentősen forgalmát a fiatalok körében: a pláza exkluzív divattanácsadójaként segített a vásárlóknak a legdivatosabb ruhadarabok megválasztásában.
A kép forrása: https://www.thestar.com