2018-ban nem csupán az április bírt kiemelt jelentőséggel a magyar választópolgárok számára a kötelezettségek teljesítése szempontjából, hanem az adófizető magánszemélyek szempontjából a május is kiemelten kezelendő. Ahogyan azt már minden évben megszokhatták az érintettek, május 22. napjáig kell a 2017-es évre vonatkozó személyi jövedelemadót bevallani és megfizetni.
Az SZJA bevallás határidejének közeledtével egyre több és több hirdetést fedezhetünk fel az adónk 1%-ának felajánlásáról különböző szervezetek számára, így ez az összeg nem az államháztartás különböző bugyraiban találhat magának helyet, hanem egy, az adózónak szimpatikus civil szervezetet segíthet.
Nők a Nőkért az Erőszak Ellen Együtt Egyesület (NANE)
Póló: NANE EGYESÜLET, overall: TOMCSANYI/THE GARDEN STUDIO, pompomos fülbevaló: H&M, karika fülbevaló függővel: HOBBY BOLT
forrás: veddmagadra.com
Ebben az évben egy nagyon különleges magyar projekt látott napvilágot ennek apropójából, amelynek anyagában mi magunk is gyönyörködhetünk. A Vedd magadra! egy fotósorozatot készített és mindegyik kép más-más hangulatot, outfitet és civil szervezetet mutat be. A projekt önkéntes alapon készült, mindegyik résztvevő önszántából, pro bono vett részt az elkészítésben és a kampány létrehozásában.
A fotósorozatban szereplő ruhaköltemények és outfitek megálmodása pedig egy fantasztikus együttműködés eredménye, amit magyar ismert vagy kevésbé ismert tervezők, stylistok álmodtak meg a fotóhoz kapcsolódó civil szervezet munkájából inspirációt gyűjtve. Szinte a képeken egytől-egyig feltűnnek az alapítványok, egyesületek kitűzői, emblémái, támogatói termékei megmutatva azt, hogy igenis lehet jólkinéző és divatos ezeknek a szervezeteknek ezen a módon történő támogatása is.
A kampány célja pedig az, hogy a magánszemély adózók igenis ajánlják fel személyi jövedelemadójuk 1, vagy 1+1%-át, illetőleg, hogy a fiatal felnőttek és fiatal adózókhoz közelebb kerüljön a civil szervezetek támogatásának igénye. Amíg Európában és a nyugati államokban a kormányok igyekeznek az alapítványoknak, egyesületeknek a lehető legnagyobb szabadságot megadni szabályozási szinten, hiszen sok esetben ezek a szervezetek leveszik az államról a terhet (például az alapítványi iskolák vagy a szenvedélybetegeket gyógyító alapítványi intézmények fenntartása már nem az államnak jelent költséget, stb.), addig Magyarországon a jogszabályalkotás sok esetben felesleges korlátot állít a civil szervezetek megfelelő működése elé.
Az adó 1%-ának felajánlását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is igyekszik promotálni (kisebb-nagyobb sikerekkel), honlapjukon megtalálható az összes olyan szervezet, akik részére fel lehet ajánlani ezt az összeget.
A Vedd magadra! csapatában, stábjában dolgozott többek között Hencz Péter fotográfus és Adamik Luca modell is. Hencz Péter évek óta a magyar divatipar egyik legizgalmasabb és legtehetségesebb fotósa, rengeteg hazai márka kampánya köthető a nevéhez. Adamik Luca neve is ismerősen csenghet a magyar divat szerelmeseinek, hiszen ő az egyik külföldön is legtöbbet foglalkoztatott magyar modell a szakmában. Bár magát nem sorolja a topmodell kategóriába, szerintünk hazai szinten azért igenis ott van a helye.
MAGYAR MADÁRTANI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI EGYESÜLET
Madaras jelvények: MAGYAR MADÁRTANI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI EGYESÜLET, póló: MEI KAWA/THE GARDEN STUDIO, overall: TOMCSANYI/THE GARDEN STUDIO, hajpánt: H&M, fülbevaló: I AM
forrás: veddmagadra.com
A kampány ugyanakkor azt is kiemeli, hogy nem csupán az anyagi felajánlással lehet egy-egy szervezet munkáját segíteni, hanem az önkéntes munkával is. A nyugat-európai országokban, valamint Kanadában és USA-ban hatalmas múlttal rendelkezik és köztiszteletnek örvend az önkéntes munka, míg Magyarországon rengeteg esetben idegenkedve fogadják magát az elképzelést is. Ezeknek a szervezeteknek a nagyrésze ugyanakkor súlyos humánerőforrás hiányban szenved, így aki segíteni szeretne, megteheti vagy kétkezi, vagy akár szellemi közreműködésével is.
A Vedd magadra! kampányról és a kampányban résztvevő szervezetekről további információ itt érhető el.