Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

A karácsonyi ajándék utóélete

2016. december 26. - Dr. Kovács Gertrúd

A karácsony -sajnos- nem csak arról szól, hogy körülüljük az aszalt, jókat beszélgetünk a családtagjainkkal, barátainkkal, szeretteinkkel, hanem az ajándékozásról is. Jómagam és a családom évek óta megkíméljük magunkat a felesleges csecsebecsék vásárlásától (és az ezzel összefüggő pénzkidobástól), de természetesen nagyon jó dolog az is, amikor a bevásárlóközpontban a hetvenedik kört rójuk a megfelelő ajándék után kutatva, majd a kedves szerettünk, akit megleptünk vele erőltetett mosollyal közli: "köszi, bájos!" majd maga mellé hajítja a kedves meglepetést. 

5381d037dc8763c5f2273a5d85721878.jpgKép forrása: Pinterest

Következő kalauzunk inkább arról szól, hogy lehet megszabadulni az efféle, számunkra kellemetlen, de más embernek remek ajándékoktól. A könyv ugyan mindig jó ajándék, ha a mi stílusunk, ha nem, szerintem azt egyszer az ember úgyis elolvassa, csak lehet, hogy nem 10 éves fejjel áll neki a nagymamától kapott Sorstalanságnak, hanem pár évvel később. Mi a helyzet például a szokásos ronda pulcsival és társaival?

A legeslegszerencsésebb verzió, ha ajándékkártyával örvendeztetik meg az embert, ám ez a tapasztalatom szerint elég csekély számban fordul elő. Az még inkább szerencsés és ritkább, ha az ajándékozónk mellékeli a számlát "ha nem tetszik, kicserélheted" felkiáltással, de vajon milyen lehetőségeink vannak még?

Tudom, későn születik meg ez a poszt, de a magyar Ptk. szerint az ajándékozás feltétele, hogy az ajándékozott elfogadja az ajándékot. Bár abban nem vagyok biztos, hogy a nagyszülők által átnyújtott porcelánkészletre melyik kedves unoka merné azt mondani, hogy nem, köszönöm, de hátha van a kedves Olvasók között olyan, akinek ez az információ jól jön még. :) Ha az ajándékot ugyan elfogadja az ajándékozó, akkor is rengeteg olyan lehetőség van, hogy miként lehet a nemtetsző ajándékot egy számunkra megfelelőre változtatni, még számla nélkül is. Elsőként én a különböző interneten fellelhető adásvételre kialakított oldalakat ajánlanám, majd pár szót ejtenék a Facebookon megtalálható adok-veszek csoportokról is.

  1. Magyarország első számú ilyen oldala a Jófogás, amin az üzletek lebonyolítása viszonylag egyszerű, telefonos applikáción keresztül percek alatt feladható egy hirdetés. Hirdetés feladása közben viszont ügyelnünk kell arra, hogy más személyek szerzői és egyéb jogait nem sértsük meg, vagyis például replikát nem szabad eladásra kínálni. Rengeteg ismerősöm van az oldalról pozitív véleménnyel, egy-két általam már nem használt holmimat már nem egyszer sikerrel adtam el az oldalon keresztül. Egy-egy ingóság megvétele nem feltétlenül kötött regisztrációhoz, telefonon is  megbeszélhetjük az adás-vétel és átadás részleteit. Amit én ezzel kapcsolatban mindig szem előtt tartok, hogy igyekszem nyilvános, világos helyen találkozni a másik féllel, és sosem utalok előre. Ami eladás szempontjából viszont kicsit macerás, hiszen ha a vevő még nem utalt, nem szeretem feladni az árut, ezért talán jó választás lehet a háztól-házig szolgáltatás, viszont nekem itt a csomagolás körülményes, ezért személy szerint az utánvétes postai kézbesítést részesítem előnyben, mint eladó, de természetesen, kinek, mi a szimpatikus. Mikor lehet már utalás nélkül, úgy eladni és vásárolni ott, mintha egy webáruházban tennénk? Hm...

  2. Vatera. Pár évvel ezelőtt sokkal többet használt oldal volt, de miután az OLX beolvadt a Jófogásba, úgy gondolom, némiképp másodlagossá vált, de ettől még ugyanolyan jól működik és továbbra is sokan kattintanak rá. Szintén rendelkezik mobil applikációval, így bárhonnan, bármikor (persze, ha rendelkezünk mobilinternettel) elérhető a vatera fiókunk, nyomon követhetjük az akár nekünk tetsző termékeket is. Pár évvel ezelőtt a Vatera új szolgáltatással, a Vatera futárral rukkolt elő, aminek előnye, hogy ha Vaterán rendelünk valamit, akkor szinte ez az egyik legolcsóbb futárszolgálat, amit az én ismerőseim meglehetősen sokat is dicsérnek. 

  3. Bevallom őszintén, hogy az aprohirdetesingyen.hu oldalt csak most ismertem meg, a cikk írása közben, és sajnos még túl sok ismerősömtől sem hallottam volna, hogy rendszeresen használják. Hasonlóan a fenti két oldalhoz, itt is lehetőségünk van kategóriák szerint keresni és hirdetni, viszont mobil app nincsen, ami szerintem a mai világban kicsit megnehezíti az eladást, de bizonyára én nőttem már túlságosan is hozzá az okostelefonomhoz és az általa nyújtott kényelemhez.

    15675701_1205736012849897_6462506959004309168_o.jpgKép: Roger Ballen

  4. eBay. Az internetes adásvétel ősoldala. Rengeteg pert tudhat maga mögött az amerikai vállalat, az oldal üzemeltetője, ugyanis például a Tiffany & Co. is beperelte, amiért az eBay-en eredetiként feltüntetett hamis Tiffany gyűrűket és ezzel tévesztettek meg vásárlókat, csorbítva ezzel az ékszeróriás tekintélyét. Az oldal felelősségét nem állapította meg a bíróság, ugyanis jogilag minden lehetséges lépést megtesznek azért, hogy efféle jogsértések ne történhessenek meg. Azért én mindenkit óva intenék a például 60 dolláros iPhone-ok megvásárlásától. Eladóként még sajnos nem volt dolgom az oldalon, de most a cikk megírása miatt gyorsan fel próbáltam dobni pár cuccot, hogy nézzük, mennyire bonyolult így árulni bármit is. A hirdetésfeladás gyakorlatilag ugyanolyan, mint az általam már megszokott oldalakon, kivéve, hogy mobilapplikáción keresztül nem tudok hirdetni, illedelmesen megkértek, hogy térjek át a weboldalra. (:() A használat ettől eltekintve viszonylag egyszerű, de a felhasználói élmény biztosítása érdekében szerintem több adat megadására van szükség, amely kicsit ugyan bonyultabbá teszi, de szerintem ez még nem baj. Segít annak kiszámításában, hogy például az USA-ba mennyi idő a szállítás, de egyebekben ezzel nekem mindig problémáim vannak, az effélét én szeretem normálisan kiszámítani, ami sajnos nekem napokat ölel fel, így ezt a lépést én most kihagytam. Külön szimpatikus az eBay-ben, hogy a bevételünk egy bizonyos összegét jótékony célra ajánlhatjuk fel. 

  5. Facebook csoportok. Talán a legeslegegyszerűbb a használata, de nekem eddig alig kelt el itt eladásra kínált bármim. Ettől függetlenül azért el-elkelt egy-két dolog, így érdemes ezekbe a csoportokba is feltöltenie az embernek, amit eladásra kínál, mert sosem lehet tudni. Többféle csoport is létezik, amit legelőször érdemes figyelembe venni, hogy hol tudja az ember átadni az adott dolgot, így az átadásnak megfelelő helyi csoportba "illik" az eladni kívánt ingóságot feltölteni. Említettem, hogy többféle csoport létezik, ez alatt azt értem, hogy vannak azok a csoportok, ahol az üzenfalon megjelöli az ember, hogy mit kíván eladni, viszont vannak azok, ahol külön mappákat hoznak létre az adminok, hogy a vásárlók könnyebben tudjanak keresni. Bizonyára sok embernek nem fog tetszeni a véleményem, de utóbbinak semmi értelmét nem látom. Hálistennek a Facebook fejlesztői már gondoskodtak az adok-veszek csoportok létrehozásáról, és azok eladói kezelése sokkal, de sokkal egyszerűbb, mint a mappás megoldás, továbbá számomra vásárlóként is egyszerűbb a "piacteres" csoportokban való keresés, de természetesen, kinek, mi.

  6. Ha ruháról van szó, akkor egyértelműen a gardrobcsere.hu jöhet szóba, véleményem szerint. Facebook-kal is lehet regisztrálni, ami nekem már egy igen fontos kényelmi szempont, pontosan elég az a kettő plusz pár kattintás. Alkalmazása egyszerű, bár nekem továbbra is furcsa, ha egy ilyen oldalnak nincs mobilapplikációja, de legyen ez a legnagyobb problémám az életben. A kínálatot tekintve, nagyon jó ruhák, parfümök, sminktermékeket gyűjtöttek itt össze, bár a minőségükről sajnos beszélni nem tudok, remélem, mindegyik olyan jó, amilyen árban vannak. 

És ha ingyen adnál... tedd és mihamarabb! Nem csak karácsonykor, hanem egész évben. Rászorulóknak. Budapesten több helyen is lehet leadni ruhákat, de vidéken is megtalálhatóak például a Máltai Szeretetszolgálat által kihelyezett ruhagyűjtőpontok, ezeket szerintem érdemes ellátni olyan ruhákkal, amiket esetleg mi már nem viselünk, de embertársunk viszont nagyon örülne neki, ugyanis adni mindig jó. Különösen jó érzés, ha olyan embereket segíthetünk ki ilyennel, akik nincsenek olyan szerencsés helyzetben, mint mi.

Ezúton viszont kérnénk a kedves Olvasóinkat, hogy kommentben írják le a hozzájuk legközelebbi olyan hely címét, ahol ruhát lehet leadni! Köszönjük!

15726360_1204234493000049_934042866391280714_n.jpg
Kép: Richard Avedon

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr6112074189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása