Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

Az orosz szellemi alkotások jogának rejtélyei

2017. február 05. - Dr. Szabó Zsuzsanna

Minden bizonnyal senki figyelmét sem kerülte el az egész Magyarországot lázban tartó hír, miszerint az orosz elnök, Vlagyimir Putyin látogatást tesz kis hazánkban. Már csak azért sem, mivel a jeles napon szinte minden budapesti lakos hétköznapját érintette az elnök úr eljövetele a jelentős forgalomkorlátozások miatt. A látogatás alkalmával több, a két ország szorosabb együttműködését célzó dokumentumok kerültek aláírásra, illetve volt szó a paksi projektről, az Ukrajnán át érkező gáz sorsáról is. Bár a szellemi tulajdonjogi kérdések nem voltak - és minden bizonnyal – jó ideig nem is lesznek napirenden, Putyin magyarországi látogatása alkalmából összeszedtük, hogy vajon Oroszországban hogyan is védheti meg egy divattervező szellemi termékeit az Európai Unió határain túl (az Európai Unió határain inneni helyzetről itt olvashatsz).

Forrás: http://newscafe.hu/

A legkönnyebben megszerezhető védelem Oroszországban is a védjegyoltalom: védjegyként lajstromozható szó, kép, háromdimenziós és egyéb ábra. Az oltalom kezdete a bejegyzéstől számítva lép életbe, a kérelmet pedig Rospatent-nél, azaz az orosz szabadalmi és védjegy hivatalhoz kell benyújtani. Azonban a védjegyoltalom itt sem teljeskörű, mivel az kizárólag az azonos osztályozásba tartozó termékek között érvényesül. Így tehát például egy ruházati termékeket forgalmazó márka nem indíthat eljárást védjegybitorlás miatt egy járműgyártással foglalkozó vállalat ellen. Ilyen helyzetekre viszont lehetséges tisztességtelen versenyre hivatkozni: 2009-ben egy svájci óragyártó, a Vacheron Constantin felfedezte, hogy az ő védjegyével azonos név került bejegyzésre, ámde különböző áruosztályozásban. A rendesbíróságok rendre elutasították kérelmét, majd végül az orosz legfelsőbb bíróság ismerte csak el, hogy ez a magatartás tisztességtelen. A védjegyoltalom megszerzésének eljárása körülbelül 12-18 hónapot vesz igénybe, mely a fast fashion világában igencsak feleslegessé teszi a szezonális védjegyek, így például egyes kollekciók nevének regisztrációját.

Miroslava Duma, az orosz stílusikon

Forrás: photobucket.com

Ami a divatcikkek szerzői jogi védelmét illeti, Oroszországban sincs számottevő bírói gyakorlat, mely adott volna szerzői jogi védelmet a tervezők kreácóinak. Ahogy hazánkban is, az orosz jogalkotó sem köti a szerzői jogi védelmet külön regisztrációhoz, és a védelmi idő is megegyezik: a szerző halálát követő 70 évig élvez szerzői jogi védelmet a mű. Az orosz szerzői jogi törvény egy nem taxatív felsorolásban, példálózva sorolja fel a védelemben részesíthető műveket, melyben szerepelnek a grafikai illetve más vizuális művészeti és alkalmazott művészeti alkotások is. Mivel nem zárja ki kifejezetten a törvény a divatcikkeket a törvény hatálya alól, így elviekben lehetséges a legteljeskörűbb szellemi tulajdonjogi védelem megszerzése a divattervezők számára is, de mint azt fentebb említettem, konkrét precedens még nem ismert. Egy 2013-as ügy viszont ad némi reményt: az orosz bíróság elfogadta annak a felperesnek a kérelmét, aki szerint a műveit, azaz divatrajzait, melyet szerzői jog véd, egy versenytársa rányomtatta az általa forgalmazott ágyneműikre.  

Az orosz jogalkotók lehetőséget adnak továbbá szabadalmi oltalom alá helyezni divatcikkeket is, ehhez két feltételnek kell teljesülnie: az oltalom alá helyezni kívánt dizájnnak újnak illetve eredetinek kell lennie. Új a szabadalom, ha a dizájn egésze, illetve külső jegyei nem vezethetők le mindazon információkból, melyek hozzáférhetőek voltak a termék elsőbbségi időpontja előtt.

Eredeti a szabadalom, amennyiben a termék olyan egyedi tulajdonsággal rendelkezik, amit nem hasonlít a tájékozott fogyasztó a világon semmilyen más termékhez. A divat világában ezek meglehetősen nehezen teljesíthető kritériumok, hiszen az oltalom alá helyezni kívánt ruhadarabnak meglehetősen egyedinek kell lennie. A szabadalmi eljárás is mintegy 18 hónapot vesz igénybe, csak úgy, mint a védjegy regisztrációja, így a tervezőnek meg kell fontolnia, vajon megéri-e a procedúra, hiszen a trendek szinte hónapról hónapra változnak, így csakis azokat a termékeket érdemes szabadalmaztatni, melyek több szezonon át is divatosak maradnak.  

Íme néhány termék, melyek sikeres szabadalmi oltalmat szereztek:

Forrás: http://www.buzko.legal/

Végezetül pedig bemutatunk néhány orosz divattervezőt, akikre érdemes odafigyelni:

A cikk forrása: http://www.buzko.legal/

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr5412183868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása