Forrás: Pinterest
A New York-i Metropolitan Múzeum (Met) Divat Intézete érdekes témát választott a 2018 májusától októberig tartó kiállításának: a katolikus egyházat. A 2018. május 10-én nyíló kiállítás címe: “Mennyei testek: a Divat és a Katolikus képzelőerő”.
A világ egyik leglátogatottabb múzeumának számító Met-hez 1937-ben csatlakozott a korábbi Ruhaművészeti Múzeum, és Divat Intézetként működött tovább. A részleg különlegessége, hogy a ruhák fényérzékenysége miatt nincsenek állandó kiállítások, ehelyett évente két alkalommal időszaki bemutatót szerveznek a kollekciókból.
A kiállítás megnyitása előtti estén tartott gála ma már az egyik legnagyobb divateseménynek számít New Yorkban. Az estre szinte lehetetlen bejutni, ennek a fő oka az $50,000 dolláros jegyár és a személyre szóló meghívó. Az estből befolyó pénz az intézet fő bevételi forrását jelenti. A gálán olyan hírességek teszik tiszteletüket, mint Gwyneth Paltrow, Miley Cyrus, Beyoncé, Madonna, az Olsen-ikrek, illetve a legnagyobb dizájnerek. Az est egyik házigazdája - Amal Clooney és Rihanna mellett - Donatella Versace, aki egyébként az esemény egyik szponzora is.
Andrew Bolton, a Divat Intézetének kurátora 2015-ben kezdett tárgyalásokat folytatni a Vatikánnal, melynek eredményeképp az Intézet 50 egyházi ruházatot és tartozékot kölcsönöz a Vatikántól. A Met saját vallási gyűjteménye mellett 150 dizájner ruhát mutat be, amelyeket a keresztény szimbólumok, jelképek, illetve a egyházi személyek öltözéke inspirált. Köztük olyan egyedi darabokat, mint a Chanel menyasszonyi ruháját, melyet egy áldozási viselet ihletett, illetve Francisco de Zurbarán festő képein szereplő szerzetesek öltözékéből inspirációt nyert Valentino ruhákat.
A kiállításon bemutatott Valentino ruhák egyébként a 2017-es őszi kollekció darabjai, melyeket Pierpaolo Piccioli tervezett. A tervező elmondása szerint a témaválasztásának az volt az alapja, hogy “a mai világban minden olyan racionális, digitalizált. Miközben úgy gondolom, hogy mindannyian a valóságon túli spirituális dolgot keressük. A tervezés is ehhez hasonló. A hitet rituálék teszik élővé, és maga a tervezés is egy ilyen rituálé. A hit az, ami a valóságon túl van, amit nem látsz, csak érzel. A tervezést azt teszi különlegessé, varázslatossá, hogy ami még nem látható, a rituáléknak köszönhetően válik láthatóvá, kész ruhadarabbá.”
A kereszténység mint téma és az olasz tervezők nem először találnak egymásra. A 2013-as őszi-téli Dolce & Gabbana kollekció teljes mértékben a bizánci kereszténység jegyeit hordozza magán. Ez nem véletlen, mivel Dél-Itáliában az egyházszakadás után hatalmas volt a bizánci befolyás és a tervezőpáros hazájuk, Szicília egyik híres templomából, a monreali Szent Mária-katedrálisból inspirálódott, amelynek freskóit és mozaikjait bizánci művészek készítették valamivel 1190 előtt. A Milánóban felvonuló modellek pedig úgy néztek ki, mintha épp ezekről a középkori ikonokról léptek volna ki. A márka tervezőpárosa a Vatikánnal való jó kapcsolat megőrzése érdekében visszafogottan bánt a keresztény szimbólumokkal ezen kollekció megalkotásakor - ellentétben a ‘98-as tavaszi-nyári kollekciójuk bemutatásakor, amikor a Vatikán felháborodását fejezte ki, mivel a divatház a Mária-kultusz jelképeit, köztük Szűz Mária szent képeit használta a ruháikon. A Met látogatóinak szerencséjük lesz a divatmárka különböző egyházi ihletésű kollekcióiból válogatott ruhadarabjait látni, illetve a kiállításon a párhuzamok szemléltetése végett a tervezett ruhák az inspirációjukat jelentő mozaik képekkel együtt kerülnek bemutatásra.
A Met egy kockázatos témát választott a katolikus egyház és a divat összekapcsolásával, hiszen rengeteg embert érint, és a konzervatív gondolkodással nehezen fér meg a liberálisabb, eltérőbb szemléletmódú divat. Azonban a szervezők ennek ellenére bizakodóak a Divat Intézet látogatottságával kapcsolatban, mivel a vatikáni kollekciót bemutató 1983-as tárlatuk ma is a harmadik leglátogatottabb kiállításuk, és a kollekció azóta nem utazta át az óceánt.
Mi pedig kíváncsian várjuk a kiállítással kapcsolatos véleményeket, illetve a megnyitó gálát, amely a divat és kereszténység ellentétes kombinációját és a kettő közötti kapcsolódási pontokat fogja bemutatni.
Forrás: www.senatus.net