Dolce&Gabbana divatbemutató 2015, fotó: elle.com
A havi 600 millió aktív felhasználóval rendelkező Instagram az elmúlt hat év alatt jelentősen átalakította a divatipart.
A közösségi média élvonalbeli triumvirátusában (a Facebook és Twitter mellett) az Instagramnak sikerült elsőként belépnie a divat világába és a kezében lévő eszközökkel kinyitnia a korábbi zárt ajtókat a végfogyasztók előtt, előttünk.
Egyedülálló szerepét azzal érte el, hogy a fogyasztók részesei lehetnek a divat friss eseményeinek.
Felhasználóként ízlésünk szerint követhetünk bármely divatikont, betekinthetünk a legújabb kollekciók előkészületeibe, fotózásokba, és még akár a modellek hétköznapi életébe is.
Eva Chen, az Instagram divat részlegének vezetője szerint, „az Instagram demokratizálja a divatot. Kapcsolatot teremt a tervezők és a végső fogyasztók között, melynek köszönhetően a tervezők nemcsak a bemutatókra, hanem már a fogyasztókra, a fogyasztók véleményére is gondolnak.”
Dolce&Gabbana kampányfotózás 2015, forrás: scoutingboard.com
Ma már a divattervezők és a divatmárkák Instagramon keresztül engednek betekintést a fogyasztóknak a világukba, akik annak passzív (pl. megtekinthetik a legújabb kollekciókat) és aktív részvevői, véleményformálói lehetnek. Ezt pedig az ún. hashtag teszi lehetővé. A divat világa arra ösztönzi őket, hogy akár új hashtageket kialakítva közösségeket hozzanak létre, véleményt nyilvánítsanak. A fogyasztók pedig a hashtagen keresztül megosztják másokkal a divathoz köthető, saját élményeiket. Amikor rákeresünk egy hashtagre, akkor maguk a divatikonok és maguk a fogyasztók is megjelenhetnek.
Ennek tökéletes példája Kendall Jenner, modell, földön fekvő, haját szívecske mintába rendezett szelfije, melynek "homemade" verzióját több, mint 10.000 követője osztotta meg a „hearthair” hashtaggel. Ráadásul a kép 3,6 millió like-kal, az egyik legtöbbet lájkolt Instagram kép lett.
A hashtag forradalmát bizonyítja, hogy Tommy Hilfiger 2016 szeptemberében a #TOMMYNOW hashtaggel több ezer embert hívott meg legújabb kollekciójának bemutatójára. Ezt a trendet követte Alexander Wang, divattervező és más divatikonok is. Látható, hogy a hashtag és a közösségi média már a divat kezében van, és annak vezetői előszeretettel alkalmazzák a legújabb trendek népszerűsítése érdekében.
Az Instagram térnyerésének köszönhetően szélesebb réteghez jutnak el olyan márkák, melyeket nélküle csak nehezen ismernének meg a fogyasztók. Nemcsak a háttérbe szorított brandek, hanem a modelleknek is új lehetőséget adott. Számos modellt itt fedeztek fel, illetve a modellek kiválasztásakor előnyt jelent, ha minél több Instagram követővel rendelkeznek. Ilyen Insta-modellnek tekinthető a milliók által követett, korábban már említett Kendall Jenner, GiGi Hadid és Cara Delevingne, akik aktív online részvételüknek köszönhetik sikerüket és posztonként akár 300,000 dollárt is kereshetnek.
Igazolja a fenti állítást, hogy Jenner húga úgy került el egy szerzői jogi pereskedést (melyről korábban itt írtunk), hogy megállapodott a saját fotójára rendkívül hasonlító eredeti kép szerzőjével, Vlada Haggerty-vel. A megállapodásban kikötötték, hogy a modellnek fel kell tüntetnie a sminkmester nevét az Instagramra feltöltött képein. Haggerty ennél jobb reklámot el sem tudott volna képzelni, mivel a hírességet jelenleg 84,7 millióan követik (nővérét Kendallt pedig 73,3 millióan).
Az úgynevezett Instagram biznisz további haszonélvezői még a bloggerek. Az egyik legnagyobb sikert Danielle Bernstein, a WeWoreWhat blog, 23 éves (!) írója érte el, akit több mint egy millióan követnek, és akinek a Next Modellel kötött szerződése alapján eddig 5000-15.000 dollárt (kb. 1,4-4,4 millió forintot mai középárfolyamon) fizettek egy-egy szponzorált posztért, azaz egyetlen Instagram képért. A blogger feladata az, hogy olyan képeket tegyen közzé, melyen a cég termékei jelennek meg. Ezeket általában ő maga készíti, hétköznapi helyzetekben, ezért sokkal életszerűbbnek tűnnek. Ennek köszönhetően a követők is közelebb érzik magukhoz, mint egy szétphotoshoppolt, stúdióban készített képet.
Kövessétek a @divatjog blogot az Instagramon!
Az Instagramon a hirdetések kevésbé tűnnek erőltetettnek és emiatt tökéletes eszköz, hogy a mai, reklámokkal szemben szkeptikus fiatalokat meggyőzzék. Egyre több márka szeretne ezért részt venni az Instagramon zajló folyamatokban és az Instagram be is bizonyította, hogy egy-egy brand népszerűsítése érdekében érdemessé vált a befektetésre.
- Dr. Tary Katalin
A vendégposztot Dr. Tary Katalin írta, aki Budapesten dolgozik ügyvédjelöltként. Doktori címét a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerezte, jelenleg ugyanezen Kar Összehasonlító Jogi Intézetének angol szakfordító képzésén vesz részt. (- A szerk.)