A Kardashian/Jenner klán neve már-már többször bukkan fel szellemi tulajdonjogi perekben, mint néhány notórius fast fashion cégé: a tavalyi botrányról mi is írtunk, azóta pedig összesen 5 ügyben kerültek kompromittáló helyzetbe. Összeszedtünk egy szerzői és egy védjegyjogi vitájukat a júliusi adagból.
Forrás: hypebeast.net
Kylie Jenner v. Sara Pope
Sara Pope valószínűleg álmában sem gondolta volna, hogy Temptation Neon c. műve több milliárd tévénéző számára válik ismertté, azt pedig pláne nem, hogy festményéhez nem az ő nevét és személyét, hanem magát Kylie Jenner-ét kapcsolja a közönség kollektív tudata.
Bal oldalon Sara Pope Temptation Neon c. műve, mellette részlet Kylie Jenner valóságshow-jának traileréből
Forrás: thefashionlaw.com
Bár a kortárs művész főként Londonban dolgozik, s szerzői jogainak területi hatálya elvileg csak Nagy Britanniára terjed ki, viszont a keresetlevélben kifejezetten kitért arra, hogy az Egyesült Államokban is közzétételre került: New York-i kiállításokon is látható volt, illetve jó pár példánya Los Angelesben is eladásra került.
a Life of Kylie trailere - keresd Pope képét!
Mivel a szerzői jog jogosultjának kizárólagos joga dönteni művének közzétételéről, másolásáról vagy bármilyen nemű reprodukciójáról feldolgozásáról, így az lett volna a jogszerű eljárás, ha Jenner – illetve a műsor készítői – megkeresik a szerzőt, és engedélyt kérnek tőle festményének felhasználására. Valamint - tekintettel a produkció rengeteg nézőt számláló volumenére - jogosan kérhetett volna a művész anyagi ellenszolgáltatást festményének felhasználását illetően.
Az ügyhöz érdekességként hozzá tartozik, hogy Pope Temptation Neon-ját megelőzően is készült egy hasonló képi világú, csakis egy kirúzsozott szájat megjelenítő videó, nevezetesen a Rocky Horror Picture Show nyitójelenete. A készítők az amerikai szerzői jogi hivatalban annak idején gondosan regisztrálták a jogaikat.
a Rocky Horror Picture Show ikonikus nyitójelenete
Bár tényleg van hasonlóság a koncepciót tekintve, szerintem Pope és a filmben megjelenő képek között igenis jelentős különbségek húzódnak, ugyanis teljesen új mondanivalót és kontextust teremtenek a klasszikus olajfestményen megjelenő neonfények.
A Jenner-showban pedig pontosan ez a jellegzetes vonás jelenik meg, szinte milliméterre pontosan megegyezik a Pope-féle festménnyel, és könnyen gondolhatja azt a néző, aki ismeri a művész munkáit, hogy ez az ő nevéhez köthető.
Kim Kardashian v. Kirsten Kjaer Weis
Napra pontosan Kylie Jenner perbevonásával, féltestvére, Kim Kardashian West is célkeresztbe került egy dán sminkes, Kirsten Kjaer Weis által. A jogvita gyökere abból fakad, hogy az amerikai híresség és a dán sminkmester monogramja egyaránt KKW.
Weis a KW (Kjaer Weis) márka alapítója, aki 2008 óta jogosult használni a KW illetve Kjaer Weis védjegyeket, organikus natúrkozmetikumokat forgalmaz, és az Egyesült Államok-szerte boltokban hozzáférhetők termékei (Európában csak online felületeken lehet szert tenni a kozmetikumokra).
A KW - Kjaer Weis termékei
Forrás: beautylish.com
Mivel a Kardashian-alapította márka csupán egy K kezdőbetűvel tér el a Weis hasonló termékeket forgalmazó brandjétől, így érthető, hogy jogi útra terelte az ügyet a sminkmester.
Weis a keresetlevelében leírja, hogy a KKW logó összetéveszthetővé teszi a vásárlók számára a KW márka termékeit, és állítása szerint e névválasztás közel sem jóhiszeműségből, véletlen monogram-egyezésből fakad, hanem nagyon is célzatos döntés volt, mely veszélyezteti Weis cégének jó hírnevét és a hosszú évek munkája alatt felépített üzletet.
Kardashian képviselője azt nyilatkozta a történtek kapcsán viszont, hogy Kim Kardashian West védjegy lajstromozási kérelmét az Amerikai Védjegy- és Szabadalmi Hivatal (USPTO) jóváhagyta, illetve amikor Kirsten Kjaer Weis kérte a döntés felülvizsgálatát, a hivatal megint csak engedélyezte a KKW védjegyet.
A KKW - Kim Kardashian West beauty kitjei
Forrás: elle.com
A per során Weis-nek kell bizonyítania, hogy a két márka között fennáll az összetéveszthetőség, azaz, hogy a vásárlókban azt a benyomást keltik Kardashianék termékei, hogy azok valamiféle kapcsolatban állnak Weis márkájával.
Bár valóban, a monogramok miatt fennáll némi hasonlóság, mégis a design nagyban különbözik egymástól. Más kérdés, ha elforgatjuk a KKW szájfényét (középső kép) kicsit balra, akkor az első K már nem látszik, így elgondolkodtató, hogy egy átlag vásárló összetévesztené-e a két márkát, vagy egy és ugyanazon brandnek gondolná-e őket, ha a polcon meglátja termékeiket egymás mellett?
Mi mindenesetre kíváncsian várjuk, mit mond a bíróság, és - ahogy mindig - beszámolunk a fejleményekről itt.