A Balenciaga divatmárkának 2018-ban több jogvitához volt köze, mint Kardashian-klánnak az elmúlt két évben. Év elején az egyik leghíresebb Balenciaga táska került bírósági kereszttűzbe, a múlt héten pedig a nagyon trendi és egyben igencsak mulatságos Balenciaga kulcstartó.
Forrás: The Fashion Law
Igen-igen, a kulcstartóról valószínűleg legtöbbünknek az autóillatosító jut eszébe, és így volt ezzel a CAR-FRESHNER Corporation and Julius Sämann Ltd., akik az ikonikus gépjármű-kellékeket gyártják. Az illatosító egyébként trade dress védelemben részesül. A felperesek keresetlevele szerint az immáron 60 éve folyamatosan gyártott és a mindennapokban használt illatosító teljesen beleivódott az emberek tudatába, és a Balenciaga a már évtizedek óta forgalmazott termék népszerűségét kiaknázva direkt törekedett a hasonlóságra, ezzel pedig megsértette Car-Freshnerék trade dress oltalmát.
TRADE DRESS: Az angolszász országokban nagyon kevés esetben éri el egy divatipari termék a szerzői jogi védelmet. Ennek orvolására alakult ki az ún. trade dress oltalom, ami egy adott árucikk formájára, vagy csomagolására terjed ki. És nem csupán a divatházak élnek a trade dress nyújtotta lehetőséggel: ilyen oltalomban részesül például a Ferrari 365 GTB/4 autó, a Hermés híres Birkin táskája, de a Chanel no. 5 parfüm üvege is.
A fenti sorban a felperesek termékei, az autóillatosítók, a lentiben a Balenciaga által piacra dobott kulcstartók.
Forrás: The Fashion Law
A Car-Freshner ugyanakkor nem csak azt bánja, hogy a Balenciaga megsértette a trade dress oltalmat élvező dizájnjukat, hanem hogy a Balenciaga nem kérte ki először is a hozzájárulásukat a „mindösszesen csupán” 275 dollárért árusított kulcstartók gyártásához, majd forgalomba hozatalához. Habár elsősorban használati eszköz járművek finom illatáért felelős tárgy, Car-Freshnerék gyártanak egyéb használati tárgyakat is, úgymint kulcstartókat, játékkártyákat, üdvözlőlapokat, vagy például esernyőt is. Ez alapján látható, hogy a fogyasztók is megvezethetők a Balenciaga kulcstartójával, hiszen okkal feltételezhetik, hogy a két társaság együttműködésének gyümölcse a Balenciaga nevével ellátott termék. Nem meglepő, de a Car-Freshner jelenleg kárainak megtérítését és a haszon egy részét követeli a Balenciagatól, aki még egyelőre nem adott be iratot az ügyben, de mindenesetre mi már nagyon várjuk, hogy mi lesz az ügy végkimenetele.