Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

A Louis Vuittont jogosan lehet parodizálni Amerikában

2016. december 20. - Dr. Szabó Zsuzsanna

Mint azt novemberben már megírtuk a védjegyparódia kapcsán, a Louis Vuitton az Egyesült Államokban keresetet indított a My Other Bag márka ellen, akik fő terméke egy olyan vászontáska, melyre a világ talán legismertebb táskájának mását nyomtatták, azonban a híres LV monogram helyett a MOB (My Other Bag) került a mintára. A jogvitában eljáró bíróság - sokak meglepetésére - a védjegy-paródia javára döntött, mi szerint nem jogsértő a termékein levő Louis Vuitton táskákra emlékeztető minta.

A My Other Bag hírhedt táskái
Forrás: http://www.knijff.com/

A Louis Vuitton azonban nem hagyta annyiban az ügyet, és fellebbezést nyújtott be a döntés ellen.  A másodfokon eljáró bírók Gerard E. Lynch, Guido Calabresi és Reena Ragi, akik közül Lynch már a fellebbezés kézhezvételét követően kifejezte kétségeit a kérdés újbóli megtárgyalása kapcsán, hogy van-e egyáltalán értelme, hiszen igen egyértelmű ügyről van szó.  A Fashion Law értesülései szerint a Louis Vuitton tanácsadójával tartott meghallgatáson a bíró megjegyezte: „Ez csak egy vicc. Értem, hogy Önök nem értik a viccet, de ez tényleg csak egy vicc.” De a tanács többi tagja is azon az állásponton van, hogy az elsőfokú ítélet teljes mértékben megállja a helyét, miszerint a My Other Bag termékei nem jogsértők, és mint paródiák, teljes egészében megállják a helyüket.

A fentiek alapján tehát igen kétséges a másodfokú tanácsnak az ügy újratárgyalására való hajlandósága, de a felperes hajthatatlan, és úgy tűnik, a végsőkig küzdeni fog azért, hogy igazat adjon neki a bíróság. 

A My Other Bag tanácsadója az ügy kapcsán azt jegyezte meg, hogy a Louis Vuitton túlzottan agresszívan védi márkáját a szellemi tulajdonjog területén, mégpedig úgy, hogy a rá lényegtelen veszélyt jelentő márkákat vonja perbe, aránytalanul sok pénzt és időt beleölve az indokolatlan eljárásokba.

Gyakran azonban a visszájára is elsülhet a még talán érthető jogalapból származó perindítás is egy ilyen nagynevű márka által, hiszen meglehet, hogy inkább negatív visszhangot kelt a vásárlók körében, ha egy kisebb, versenytársnak aligha nevezhető felet von perbe, egzisztenciálisan ellehetetlenítve helyzetét a divatiparban.

Bár sokszor látni a bíróságok tárgyalási rendjében feltűnni a Louis Vuitton nevét, mégsem ők a leggyakrabban pereskedő márka. A Lex Machina által készített elemzés alapján, mely az összes amerikai kerületi bírósághoz beérkező keresetleveleit vetette össze 2009 és 2016 között, a legszívesebben pereskedő vállalkozás a Coach volt, 730 üggyel. Ezt követte a Chanel, - kissé lemaradva – 330 üggyel, és a harmadik helyen zárt a Microsoft, 203 üggyel. A Louis Vuitton pedig mindössze 81 egy ügyben kérte a bíróság döntését jogvitáiban. Kártérítés terén viszont teljesen más lista született: a rekord összegű kártérítést összesen a Chanel zsebelt be, ami majdnem eléri az 1 milliárd dollárt. A második helyet a Burberry nyerte, 523.1 millió dollárnyi kár került számára megtérítésre, a Gucci dobogósként pedig 207.7 millió dollárt zsebelt be.

A végére pedig íme néhány outfit a fenti két lista dobogósainak kollekcióiból:

Coach, Women's Fall 2016

Chanel Cruise, 2016

Louis Vuitton Women's Spring 2016.

Burberry, Women's Pre-Fall 2016.

Gucci Women's Fall 2016.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr8212064433

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása