Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

Barbie mint példakép

2017. október 15. - Sörös Bernadett

Az elmúlt évtizedben rengeteg kritika érte a Barbie márkát mondván, hogy a szőke hajú, aránytalanul vékony testű, sminkelt baba lehet az egyik oka annak a kialakult hamis képnek, amelyet a társadalom támaszt a nőkkel szemben. Barbie baba 1959-es bevezetése óta minden évben az aktuális trendeknek és szépségideálnak megfelelően változtatták a baba arcának formáját, haját és sminkjét. Természetesen ez fordítva is igaz, Barbie megjelenése és trendi külseje mindig is hatással volt a lányokra. A sztereotípiák erősödésével arányosan csökkentek az eladási számok is, ezért a márkának sürgősen reagálnia kellett a piaci igények változására.

 

wk15-barbie-plb-mo.jpgforrás: MYER

Amikor több mint 2 évvel ezelőtt Juliana Chugg csatlakozott a Mattel játékgyártó cég csapatához chief brand officerként, pontosan tudta, hogy komoly változásra van szükség a Barbie márkával kapcsolatban, ha szeretnék elhesegetni a kialakult negatív képet.

A chief brand officer egészen új pozíció, legfőképp a márka imidzséért, hitelességéért felel.

Juliana és csapata első lépésként megvizsgálta, hogy mik azok a kialakult sztereotípiák, amivel ma Barbiet azonosítják és ezzel szemben mi az az üzenet, amivel 1959-ben útnak indították a boltok polcaira és a gyerekszobákba. A márka legfontosabb üzenete, hogy  Barbie karakterének és a gyerekek képzelőerejének köszönhetően közvetítsen a lányoknak egy célt, egy kezdeti mintát, hogy elérhetik az álmaikat és bármire képesek lehetnek az életben. 

barbieentrebillboard_v3_2.jpg

forrás: Business Wire

Mindezek ellenére gyakorlatilag ez az üzenet teljesen elveszett a 2000-es évek elejére és Barbie-t egy lapon említették a photoshoppolt modelleket folyamatosan megjelenítő, divat- és szépségközpontú női magazinokkal. Igen ám, de míg Barbie a kislányokat célozza, addig a magazinok a felnőtt nőket. Sürgető volt, hogy Barbie tartalmat is közvetítsen a gyerekek és a szülők felé, hogy megtarthassa az elsőszámú divatbaba márka pozícióját a világon. Mivel szerették volna, hogy a világ véleménye megváltozzon Barbie-ról, elsőként meg kellett változtatni a világ gondolkodását a márkáról. Reflektálva társadalmunk változásaira, 2016-ban bevezették a sokak által régen várt Fashionistas vonalat. A Fashionista babák mostmár 7 különböző testalkattal, 11 bőrszínnel, 28 hajstílussal érhetőek el, beleértve Kent is.

Nem csak gazdaságilag volt mérhető a kampány sikeressége, a legtöbb női és baba-mama magazin foglalkozott a hírrel, hogy több, mint 50 év után Barbie végre nem csak a sokak által elítélt és önképrombolónak tartott formában van jelen, hanem számos valósághű külső jeggyel rendelkező baba közül választhatunk.

A Mattel ettől függetlenül tisztában van vele, hogy a folyamatosan változó világunkban nem elég a babák külsejét megváltoztatni, fontos a baba és annak világának üzenete is. Bár a gyerekek képzelőereje határtalan, mégis lényeges, hogy társadalmi szerepében Barbie ne hamis és frusztráló üzenetet közvetítsen, hanem legyen személyisége a babáknak, legyenek különbözőek, értsenek sok mindenhez, ezzel is építve a lányok jövőképét, képzelőerejét. Ebből kifolyólag a "Lehetnél, ami csak szeretnél" kampány is szerves része az imidzsváltásnak. Barbie fő üzenetét a középpontba helyezve Barbie bármi lehet, amit csak elképzelnek a gyerekek űrhajóstol kezdve a tűzoltón át egészen a cukrászig. A kampány egyik legfontosabb része pedig az  a vicces és kedves videó, amiben kislányok különböző munkaköröket tölthetnek be, ahogyan ezt Barbie-val játszva elképzelnék.

Bár a vélemények még mindig nem egyöntetűen ismerik el Barbie pozitív szerepét a kislányok hétköznapjaiban, a Mattel igyekszik a trendeket követve lépést tartani a társadalmi változásokkal és bebizonyítani, hogy mennyit számít a képzelőerő és a történetmesélés képességének fejlesztése. Hamarosan pedig a fiúkat is szeretnék megcélozni és Barbie mellett több nagy játékmárka is törekszik arra, hogy lerombolja a játékok körüli gender sztereotípiákat.

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr8112985934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.10.17. 05:19:02

Ez szerintem fasizmus.A kódolt antiszemitizmus.

Amíg nem hízik 120 kilősra és nem lesz leszbikus feminista Barbie-ből, addig a progresszió ügye nem lesz nyertes.
süti beállítások módosítása