Minden, ami divat és minden, ami jog.

Divatjog Blog

Egy perrel kevesebb: Sofia Vergara egyezséget kötött a kozmetikai céggel

2017. május 08. - Dr. Tary Katalin

sofia-vergara-episode-blog-480x360.jpgForrás: www.ellentv.com

Sofia Vergara, a Modern család c. sorozat sztárja és a jelenleg legjobban fizetett TV-s színésznő, a személyiségi jogainak megsértése miatt indított perében egyezséget kötött a Venus Concept szépségipari céggel.

A per 2014-ben kezdődött, amikor a színésznő az Emmy-díjátadó előtt egy masszázs-kezelésen vett részt és az erről készített fényképét a cég az engedélye nélkül különböző oldalain megosztotta, illetve felhasználta TV-reklámjaihoz azzal a felirattal, hogy a „Bombázó Sofia Vergara is imádja” a Venus Concept kezeléseit. Vergara a jogosulatlan felhasználásért 15 millió dollárt követelt a cégtől.

sofia_vergara_venus_concept.pngForrás: www.whosay.com/sofiavergara

Vergara szerint képmásának felhasználásával a cég azt a látszatot keltette, hogy támogatja a márkát, holott ahhoz nemcsak, hogy nem kérték a hozzájárulását, de ő személy szerint még a kezeléssel sem volt megelégedve.

Ahogy arról korábbi cikkünkben írtunk, a Twitter és az Instagram terjedése gyökeresen megváltoztatta a korábban bevett reklám-szokásokat a divatiparban. A márkák jelenleg a szociális média által nyújtott igen egyszerű és közvetlen úton próbálják meg elérni a fogyasztókat úgy, hogy a sztárokkal költséges megállapodásokat kötnek arról, hogy nyilvános közösségi felületeiken olyan képeket osszanak meg, melyeken épp az adott terméket használják, illetve a képeket a termékhez kapcsolódó hashtagekkel látják el (ahogy arra a korábbi cikkünkben írtak szerint Kylie Jenner-t is kötelezték). A népszerű, számos követővel rendelkező sztárokkal megkötött marketingkapcsolat jelenleg a legjövedelmezőbb módja annak, hogy a divatmárkák hatással legyenek a fogyasztókra, akiket az Instagram-posztok segítenek vásárlási döntéseik meghozatalakor.

Az, hogy a sztárok bejegyzését egy adott márka vagy jelen esetben a szépségipari cég megosztotta, azt a hamis üzenetet sugallja a fogyasztók felé, hogy a sztár a termék/szolgáltatás támogatója és ez alapján ösztönzik őket a vásárlásra, miközben a sztárok – akár imidzsük megóvása miatt – nem szívesen adják, főleg ingyenesen nem, bármely termékhez a nevüket.

2011-ben Kim Kardashian hasonló perben állt az Old Navy-vel, mert a cég TV-s reklámjában egy olyan karakter szerepelt, aki állítása szerint nagyon hasonlított rá külsőre és viselkedésre is. A bíróság megállapította az egyezőséget a karakter és a celeb között, illetve kimondta a sztár "right of publicity"-jének megsértését és kártérítés fizetésére kötelezte a céget.

kim-kardashian-look-alike-old-navy.jpg

Forrás: www.keywordsuggests.com

Az amerikai jogrendszerben szabályozott „right of publicity” a hírességek azon személyiségjegyeit védi, amelyek alapján beazonosíthatóak a publikum számára. Ezen jog biztosítja a személyiségi jogok vagyoni elemeinek védelmét és lehetővé teszi azok gazdasági kiaknázását. Ahogy a fentebb írt esetek tökéletesen példázzák, a jog rendeltetése, hogy az ismert személyiségek kizárhassák annak lehetőségét, hogy mások jogosulatlanul vagyoni előnyre tegyenek szert a személyiségjegyeik felhasználásával.

Mindezek alapján Vergara „right of publicity”-jének sérelmére vonatkozó követelése álláspontom szerint alapos volt, és amennyiben nem született volna a felek között egyezség, a bíróság a színésznő képmásának jogosulatlan felhasználása miatt megítélhetett volna, ha nem is épp a 15 millió dolláros, de egy más összegű kártérítést biztosan. Sajnos az egyezségben meghatározott összeget nem hozták nyilvánosságra.

A sztárok gyakorlatilag a márkanevek goodwill-jéhez hasonlóan alakítják ki az őket jellemző személyiségjegyeiket és az ebbe fektetett energiát tűzzel-vassal védik. Emiatt felmerül az amerikai jogalkalmazásban a kérdés, hogy nem lenne-e egyszerűbb a sztárokat is bevonni a védjegytörvény szabályozása alá, mivel annak már részletesen, szövetségi szinten szabályozott kritériumrendszere van, míg a „right of publicity” szempontrendszere tagállamonként eltérő.

A kérdés továbbra is nyitva marad, várjuk a témában következő újabb fordulatokat!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://divatjog.blog.hu/api/trackback/id/tr1812478541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása